Tweede editie modebeurs Soul Salon: ‘Niet de massa, wel de kwaliteit’

Retailers, merken en genomineerden zijn aan het einde van de middag verzameld in de Gashouder van de Westergasfabriek. De Dutch Retail Experience Awards worden uitgereikt, de zaal lijkt voornamelijk gevuld met mogelijke prijswinnaars. “We hebben misschien niet de massa’s, maar wel de kwaliteit,” vertelt oprichter en organisator Cécile Scheele wanneer de eerste dag van de beurs op zijn einde loopt.

Voor de tweede editie van de beurs, het debuut vond afgelopen juli plaats iets verder op het Westergasterrein, is het evenement verplaatst naar de Gashouder. De honderd aanwezige merken zijn rondom opgesteld in twee ringen. ‘Geen weggestopte hoekjes’ zoals de kritiek op de eerste editie luidde. De reacties op de nieuwe locatie zijn dan ook positief. De ronde opstelling maakt het makkelijk om elk merk een bezoek te brengen zonder iemand te missen. Aanwezige merken zijn vooral te spreken over de sfeer in de Gashouder.

Tweede editie modebeurs Soul Salon: ‘Niet de massa, wel de kwaliteit’

Duurzame modebeurs Soul Salon: ‘We hebben nog groeipotentie’

Onder retailers en geïnteresseerden is de sfeer gemoedelijk aan het einde van de middag. “Maar wel jammer dat er niet meer mensen zijn,” zo is te horen bij veel van de merken. Gabriela Machado Llavero van het Spaanse schoenenmerk Momoc heeft vandaag met zo’n vijf mensen gesproken. Ze is op zoek naar een vertegenwoordiger in Nederland. Ze besloot naar Soul Salon te komen omdat duurzaamheid in Spanje nog niet zo groot en belangrijk is. “Daar kijken ze naar het ontwerp en of het duurzaam is… tja,” zegt ze terwijl ze haar schouders ophaalt. Ze kwam Soul Salon tegen en het idee van een duurzame beurs beviel haar wel, dus meldde zij zich aan. Voor Spaanse merken Dear Tee en Alazia, beiden nieuw op de beurs, was de redenering hetzelfde, in Nederland leeft duurzaamheid meer.

“We hebben vandaag zelfs een order hier geschreven,” klinkt het bij INTI Knitwear. “Meerdere mensen zijn ook voorbij gekomen die onze items dragen, dus dat is ook erg leuk om te zien.” Het Nederlandse merk produceert truien en sjaals van baby alpaca wol en merino wol in Ecuador. Het label is dit beursweekend op Modefabriek en Soul Salon aanwezig. “We vonden het ook belangrijk om hier te zijn.” Op Modefabriek was de stand van INTI drukbezocht, maar het enthousiasme op Soul Salon zit er aan het einde van de middag nog zeker in.

Tweede editie modebeurs Soul Salon: ‘Niet de massa, wel de kwaliteit’

Tweede editie Soul Salon: ‘Elke editie worden we volwassener’

“Natuurlijk zouden we het wat voller willen zien, maar er zit zeker nog groeipotentie in,” aldus Cécile Scheele. “Het kwam echt met hozen, om twee uur kwam veel binnen en dan zwakte het weer even af om rond vier uur weer te pieken.” Waar de massa’s bezoekers uitblijven, anders dan bij Modefabriek in de RAI in Amsterdam, merkt Scheele wel dat de beurs de juiste mensen aantrekt. “Geïnteresseerden, mensen die echt denken dat dit de toekomst is.” Van enkele aanwezige merken is vooral te horen dat niet inkopers, maar mede-’pioniers’ rondlopen op de beursvloer om inspiratie op te doen voor een eigen merk of initiatief.

Tweede editie modebeurs Soul Salon: ‘Niet de massa, wel de kwaliteit’

Tijdens de tweede editie van de beurs ligt ook een focus op ‘future trends’. Zo is bijvoorbeeld een Swop-box te zien, die retailers kunnen gebruiken ‘om kleding een tweede leven te geven’. Klanten kunnen kleding inleveren en krijgen daarvoor een tegoedbon van de betreffende winkel terug. Ook de tassen van appelleer van Happy Genie hebben een plek gekregen in het ‘future trends’ gedeelte. “Dat moeten we nog wel uitbreiden,” is ook Scheele zich bewust. “We worden elke editie volwassener.” Wat betreft de volgende editie, staan alweer extra merken op de lijst van geïnteresseerden. “Die het bijvoorbeeld dan net gemist hebben, of die op een andere beurs stonden. We hebben bij de Westergasfabriek al geïnformeerd welke hallen ze nog meer beschikbaar hebben.”

Speel de interactive video af voor een impressie vanaf de beursvloer. Tip: klik op de iconen voor meer informatie. De video duurt 2,5 minuut en bevat 4 tags.

Beeld: FashionUnited