• Home
  • Nieuws
  • Business
  • 6 miljoen Nederlanders dragen bedrijfskleding: dit zijn de grootste producenten

6 miljoen Nederlanders dragen bedrijfskleding: dit zijn de grootste producenten

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|REPORTAGE

In Nederland dragen ongeveer zes miljoen mensen bedrijfskleding. Dat is meer dan een derde van de totale Nederlandse bevolking en bijna de helft van de totale beroepsbevolking. Ondanks deze grote omvang van de industrie hoor je over deze producenten vrij weinig. Daar proberen de Nederlandse branchevereniging DutchWorkWear.NL en de ledengroepering van MODINT verandering in te brengen. Al tien jaar op een rij organiseren zij de tweejaarlijkse Corporate Fashion Award. Dit jaar vond de uitreiking plaats in het Hulstkampgebouw in Rotterdam. FashionUnited was erbij.

De belangrijkste lieden uit de Nederlandse bedrijfskledingindustrie hadden zich op donderdagavond 15 november klokslag 19.00 uur verzameld rondom de witte catwalk. Daar zouden in totaal achttien genomineerden in zes categorieën in twee uur tijd laten zien waar zij het afgelopen jaar aan hebben gewerkt en het meest trots op zijn. Voordat de muziek werd ingezet, hield Peter van Geest een korte toespraak. De bestuursvoorzitter van Holland Career Wear Association/ MODINT wil aangeven geen besloten feestje meer te zijn voor alleen de harde kern. Doelstelling van de tiende editie was en is om bekendheid te geven aan de sector en meer aandacht te vragen voor het implementeren van een circulaire economie in de branche.

De textielindustrie is na de olie-industrie de meest vervuilende industrie ter wereld. Ook dit werd tijdens de avond meermalen benoemd. De bedrijfskledingbranche is zich er naar eigen zeggen al jaren van bewust dat de productie van bedrijfskleding grote impact heeft op het milieu en de werkomstandigheden van de arbeiders in de productielanden. Daarom stond het evenement dit jaar in het teken van duurzaamheid. Om dit probleem bespreekbaar te maken was er voorafgaand aan de uitreiking een Circulair Experience-evenement, waarbij de genodigde ‘de circulaire economie zelf kon beleven’. Tijdens de middag was er de mogelijkheid een ontwerp te maken van gerecyclede stof, in gesprek te gaan met modeontwerpster Hellen van Rees over ontwerpen met ecologische materialen, afvalmaterialen en restanten en men kon in gesprek met Living Colour, een biodesign project dat de mogelijkheden onderzoekt van duurzaam textiel verven met levende bacteriën.

Actrice en zangeres Karin Bloemen voorzag de avond van tekst en zang en kondigde vanachter de coulissen op fluisterende toon de achttien bedrijfscollecties aan en besprak de motivatie ervan. De vakjury prees na afloop het enthousiasme van de deelnemende bedrijven, waarna er in de zes categorieën prijzen werden uitgereikt.

De winnaars van de Corporate Fashion Awards 2018

Sustainable Collection

CSU - Schijvens BV

De jury: “Het plaatje was helemaal rond, MVO hoeft echt niet saai te zijn.”

Health & Care

Pr. Maxima Ziekenhuis - De Berkel BV

De jury: “Een collectie waarin lef is getoond door met een nieuwe duurzamere stof te werken en die qua detail en ontwerp erg indrukwekkend is.”

Corporate Fashion

De Rooi Pannen - SA Wear

De jury: “Voor deze collectie is met zoveel onderdelen rekening gehouden; niet alleen met de kleding, de omgeving en de gebruiker, maar ook met de nieuwe generatie.”

Corporate Casual

Lely - Company Fits

De jury:“Op alle criteria hebben ze het maximale aantal punten behaald. De collectie heeft een consistente en innovatieve doorvoering van de bedrijfs-DNA in een unieke combinatie met duurzaamheid.”

Best Stock Collection

Mascot

De jury: “Het heet dan misschien werkkleding maar ik zou het privé ook wel dragen”

Workwear

Huuskes - Moderna Textielservice

DE jury: “Deze collectie stak er met kop en schouders boven uit door het totaalbeeld. Alles zat er op en aan, een zeer uitgebreide collectie voor zowel mannen als voor vrouwen. Wat de jury enorm aansprak was dat het bedrijf zich inzet voor duurzaamheid.”

Volgens de organisatie zien steeds meer bedrijven de meerwaarde van doordachte bedrijfskledinglijn in. Niet alleen vanwege de bescherming van het personeel, wat in risicovolle beroepen van groot belang is, maar zeker ook als versterking van het imago van het bedrijf. De zes winnende bedrijven wisten volgens de jury innovatie en bedrijfs-DNA in de kleding samen te laten komen.

Beeld: Corporate Fashion Award 2018

Bedrijfskleding
Corporate Fashion Award 2018
DutchWorkWear.NL
Fashion Corporate Award 2018
Hellen van Rees
Karin Bloemen
Living Colour
MODINT
Peter Geest