6 redenen om voor 3D-ontwerpen te kiezen
bezig met laden...
Realistische pasvormen, efficiënter en duurzamer werken, kosten besparen en waardevolle data verzamelen: het zijn slechts enkele van de vele voordelen die digitalisering de modeindustrie opleveren. Volgens Alvanon, wereldwijd leider op het gebied van modetechnologie, is 3D-ontwerpen de volgende noodzakelijke en logische stap om de modebranche te professionaliseren.
“Met 3D ontwerpen valt serieuze winst te behalen, op tal van gebieden”, aldus Ton Wiedenhoff, Executive Director Europe bij Alvanon. “We raden de modewereld – van kleine ontwerpers tot grote merken – dan ook aan om de 3D-ontwerptechnologie te omarmen en zo snel mogelijk te implementeren.”
1. Virtuele prototypes
Het gebruik van 3D-ontwerpsoftware stelt merken in staat om realistische prototypes in verschillende stijlen te maken, zónder ze daadwerkelijk te hoeven vervaardigen. Dit bespaart materiaal-, distributie- en arbeidskosten en vermindert de enorme hoeveelheid afval per jaar.
2. Virtueel beoordelen en testen
3D-design biedt een uniek voordeel, omdat merken hun ontwerpen virtueel kunnen beoordelen en testen in vrijwel hun gehele size range. Dit scheelt enorm veel tijd, energie en kosten; ga maar eens na wat er bij de fysieke productie van prototypes komt kijken.
3. Volledige controle
Het hanteren van 3D-pasvormstandaarden helpt ook om ervoor te zorgen dat merken volledige controle hebben over hun pasvormen, aangezien leveranciers virtuele samples moeten aanleveren die op de 3D-avatars worden getest.
4. Monitoren
Door te werken met levensechte virtuele 3D-lichamen kunnen merken en detailhandels de pasvorm en maatvoering binnen de digitale supply chain monitoren.
5. Customization
3D-virtualisatie is de eerste stap op weg naar massa customization.
6. Portfolio van 3D-kledingstukken
Naast het maken van beter passende en consistente producten, stelt 3D-ontwerpen het merk ook in staat om een portfolio van 3D-kledingstukken aan te leggen. De 3D-kledingstukken kunnen op verschillende manieren worden gebruikt. Denk aan merchandising en digitale verkoop. De 3D-portfolio kan dus een waardevolle toekomstige inkomstenbron zijn.
Realistische pasvormen
Alvanon is in 2001 opgericht door Kenneth Wang. Hij ontwikkelde meer dan twintig jaar geleden een eigen bodyscanner die hem in staat stelde nieuwe - realistische - sizing standards te introduceren. Zijn overtuiging was: door de juiste pasvorm te hanteren, past de kleding beter en daarmee kun je de consument blijvend voor je winnen. Dit resulteerde onder meer in paspoppen en digitale ‘avatars’ met realistische pasvormen. Tegenwoordig helpt Alvanon toonaangevende merken als Chanel, Adidas en Under Armour bij het ontwikkelen en optimaliseren van hun pasvorm- en maatvoeringsstrategieën.
Futureproof
Wiedenhoff: “De afgelopen twintig jaar heeft Alvanon een schat aan kennis en ervaring opgebouwd in alle belangrijke disciplines van de industrie. Alvanon bestaat inmiddels uit een internationaal team van professionals die hun sporen in de kledingindustrie ruimschoots hebben verdiend. Alvanon beschikt daarmee over een enorme bron van ervaring. Denk aan consumentenanalyse, concept- en technisch ontwerp, productontwikkeling, productie, kwaliteit, sourcing, planning, merchandising, distributie, marketing, e-commerce en training. We staan nu aan de vooravond van cruciale en noodzakelijke veranderingen die nodig zijn om de branche futureproof te maken. Eén van die veranderingen is de overstap naar 3D-ontwerpen.”
Wiedenhoff: “De consument van tegenwoordig verwacht dat kleding goed past, comfortabel draagt en er leuk uitziet. Kledingmerken zoeken, in deze overvolle markt, naar manieren om goedkoper en efficiënter te werken. Tegelijkertijd wordt de behoefte aan duurzaam geproduceerde kleding groter. Door het 3D-ontwerpen in je bedrijfsvoering te implementeren sla je al die vliegen in één klap. Kijk, als bedrijf zijn we altijd op zoek naar manieren om dingen beter te doen, naar initiatieven, baanbrekende technologieën en duurzame innovaties die helpen om de mode-industrie - eindelijk - op een constructieve manier de 21e eeuw in te loodsen. We zijn ervan overtuigd dat 3D-ontwerpen het verschil kan maken.”