7,6 procent omzetgroei voor Billabong in H1
bezig met laden...
Het Australische modeconcern Billabong Group, eigenaar van surfmerk Billabong, heeft zijn omzet in het eerste halfjaar van boekjaar 2016 met 7,6 procent zien stijgen naar 368 miljoen euro. Dat heeft het bedrijf onlangs bekendgemaakt.
Naar eigen zeggen heeft het bedrijf in de periode die liep van 15 juni tot 15 december kunnen profiteren van dynamische wisselkoersen. Bij constante wisselkoersen zag de groep echter een lichte daling van 0,8 procent van de omzet.
Pacifisch Azië blijft de belangrijkste regio voor het bedrijf, met een omzetgroei van 2,8 procent naar 160,56 miljoen euro in de eerste helft van het boekjaar. In Amerika bedroeg de omzet van Billabong, met dank aan gunstige wisselkoersen, 144,77 miljoen euro, een stijging van 11,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In Europa genereerde de groep een omzet van 64,47 miljoen euro, een groei van 11,5 procent.
De brutomarge van Billabong, dat met zijn hoofdkantoor in de Australische staat Queensland is gevestigd, daalde in het eerste halfjaar met 260 basispunten, veroorzaakt door problemen met de wisselkoersen en inventarissen. Als gevolg daarvan daalde het EBITDA met 13,1 procent naar 24,46 miljoen euro.
Voor het gehele huidige boekjaar verwacht Billabong te profiteren van de turnaround die het bedrijf twee jaar geleden maakte. De effecten daarvan waren vorig jaar al te zien, toen Billabong voor het eerst in drie jaar weer winst maakte. De groep laat verder weten dat de resultaten van januari en februari 2016 al boven verwachting waren.
Foto: Billabong