• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Adidas gaat delen van golfdivisie verkopen

Adidas gaat delen van golfdivisie verkopen

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Sportmerk Adidas heeft besloten om delen van TaylorMade, de golftak van het merk, te verkopen. De golfdivisie boekt al jaren slechte resultaten en Adidas wil focussen op kleding. Dat maakte het sportmerk in een statement bekend.

“De Raad van bestuur heeft besloten om concrete onderhandelingen te starten met partijen die geinteresseerd zijn in delen van de golfdivisie die worden afgestoten,” zegt Adidas in een statement. De beslissing is het gevolg van een ‘strategische evaluatie’.

De Adidas Group wil zich binnen TaylorMade gaan positioneren als ‘toonaangevende leverancier van innovatief schoeisel en -kleding’. Als gevolg daarvan gaat het sportmerk op zoek naar een koper voor de rest van de golfdivisie, die voornamelijk bestaat uit de merken TaylorMade, Adams en Ashworth. "TaylorMade is een zeer levensvatbaar bedrijf. We hebben echter besloten dat het nu de tijd om nog meer op onze belangrijkste focus richten op de atletische schoenen en kledingmarkt,” zegt CEO Herbert Hainer in een reactie.

De topman vervolgt: “Ik ben er van overtuigd dat TaylorMade aantrekkelijke groeikansen heeft in de toekomst, met zijn leidende positie in de industrie en het turnaroundplan dat steeds meer aantrekt. Het is duidelijk te zien in de top- en bottom-line verbeteringen in het eerste kwartaal, evenals het recentelijke marktaandeel. Tegelijkertijd zal de geplande afstoting ons toelaten om de complexiteit te verminderen en onze inspanningen te richten op gebieden in ons bedrijf die het hoogste rendement bieden, en waar we de grootste impact op onze consumenten bereiken en hun loyaliteit winnen voor de merken Adidas en Reekbok.”

TaylorMade-adidas Golf boekte al jaren tegenvallende resultaten

Het ging al jaren niet goed met de golfdivisie. De omzet bij TaylorMade-adidas Golf daalde in boekjaar 2015 met 13 procent. In het laatste kwartaal liep de omzetdaling ook al op naar 15 procent. Volgens Adidas was dat te wijten aan de aanhoudende structurele ‘uitdagingen in de golfmarkt’. Het herstructureringsprogramma van de golfdivisie drukte de prestaties ook in het vierde kwartaal.

De plannen om de golfdivisie (of delen daarvan) te verkopen als gevolg van de tegenvallende resultaten speelde al langer. Vorig jaar heeft Adidas de investeringsbank Guggenheim Partners al ingeschakeld om de verschillende opties van de toekomst van de golftak te onderzoeken, naar aanleiding van de tegenvallende resultaten.

“De golftak bij Adidas is verlieslijdend, waardoor we een verlies van 100 miljoen euro inschatten voor boekjaar 2015 en een vergelijkbaar verlies in 2016. Op basis hiervan zijn wij van mening dat een nette afstoting van TaylorMade Adidas Golf zou bijdragen aan de EBIT-marges van de groep. Wij denken dat TaylorMade tussen de 700 miljoen euro en 800 miljoen euro waard zou kunnen zijn,” lichten analisten van RBC toe aan Financial Times. “Maar, we moeten benadrukken dat er nog geen koper is gevonden, en dat het bedrijf nog in onderhandelingen is over TaylorMade, Adams en Ashworth. De daadwerkelijke impact op de finanicele positie van Adidas zal afhankelijk zijn van de voorwaarden van de verkoop en de waarde van de golf business na de break-up

Graham Renwick, analist van Exane BNP Paribas, denkt echter aan een ander bedag. Hij schat in dat de verkoop ‘op z’n minst 270 miljoen euro’ gaat opleveren, laat hij in een reactie aan Bloomberg weten.

Adidas stelt prognose 2016 naar boven bij

Het nieuws werd bekendgemaakt samen met de eerste kwartaalcijfers van 2016, die afgezien van de golftak veelbelovend waren. De omzet van de Adidas Group steeg in de eerste drie maanden van het jaar met 17 procent tot 4,769 miljard euro en 22 procent bij wisselkoerscorrecties. Volgens het sportbedrijf was de omzetstijging de hoogste in de geschiedenis. Vorig jaar kwam de omzet in dezelfde periode nog uit op 4,083 miljard euro.De onderliggende nettowinst groeide met 48 procent tot 351 miljoen euro, tegenover 221 vorig jaar.

Als gevolg van de eerste kwartaalcijfers heeft Adidas de prognose voor het gehele jaar verhoogd. Naar verwachting zal de omzet met 15 procent (inclusief wisselkoerscorrecties) stijgen, terwijl er eerder nog op 10 tot 12 procent werd gerekend. De nettowinst komt uit op 15 tot 18 procent.

Na het nieuws over de toekomst van de golfdivisie van Adidas stegen de aandelen met 1,9 procent in Frankfurt (9:10).

Meer weten over de resultaten van Adidas in Q1? Lees het hier.

Beeld: Facebook TaylorMade Golf, Facebook Asworth Golf


Adidas
TaylorMade