Adidas keert terug naar winstgevendheid na verlies in 2023
bezig met laden...
De Duitse sportmodebedrijf Adidas AG heeft het boekjaar 2024 zoals verwacht afgesloten met een forse groei in omzet en resultaat. Voor het lopende boekjaar voorspelt het management verdere stijgingen.
De cijfers die de onderneming woensdag presenteerde, kwamen niet als een verrassing, omdat belangrijke kerncijfers reeds in januari vooraf gepubliceerd waren. Afgelopen jaar bereikte de concernomzet een hoogte van 23,7 miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 10,4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten steeg de omzet met twaalf procent.
Omzetgroei in Europa van bijna 20 procent
In Europa, de belangrijkste marktregio, steeg de omzet met 19,8 procent (valutagecorrigeerd plus 18,9 procent) naar 7,55 miljard euro. In Latijns-Amerika realiseerde Adidas een plus van 21,0 procent (valutagecorrigeerd plus 27,6 procent) naar 2,77 miljard euro, in het segment opkomende markten groeide de omzet met 16,2 procent (valutagecorrigeerd plus 19,4 procent) naar 3,31 miljard euro.
In China nam de omzet toe met 8,4 procent (valutagecorrigeerd plus 10,3 procent) naar 3,46 miljard euro, in Japan en Zuid-Korea met 3,6 procent (valutagecorrigeerd plus 10,1 procent) naar 1,34 miljard euro. Lichte terugval moest de onderneming alleen in Noord-Amerika incasseren, waar de omzet met 1,8 procent (valutagecorrigeerd min 1,6 procent) daalde naar 5,13 miljard euro.
Adidas keert terug naar winstgevendheid
Een verbetering van de brutomarge van 47,5 naar 50,8 procent, die volgens de onderneming “voornamelijk te danken is aan lagere vracht- en productkosten, een gunstigere businessmix en minder kortingen”, droeg ertoe bij dat de operationele winst, die in het voorgaande jaar 268 miljoen euro bedroeg, naar 1,34 miljard euro sprong.
Onder de streep stond een aan de aandeelhouders toerekenbaar nettoresultaat van 764 miljoen euro, nadat in 2023 nog een verlies van 75 miljoen euro moest worden geboekt.
Voor 2025 voorspelt het concern verdere groei van omzet en bedrijfsresultaat
CEO Bjørn Gulden trok gezien de gepresenteerde cijfers een positieve balans van het afgelopen boekjaar. “Deze ontwikkeling was veel beter dan we hadden verwacht, en we zijn daar natuurlijk erg tevreden mee”, verklaart hij in een statement. “Hoewel we nog niet zijn waar we op de lange termijn willen zijn, was het een zeer succesvol jaar dat de kracht van het merk Adidas, het potentieel van onze onderneming en de fantastische prestatie van onze teams heeft bevestigd. Er is nog veel wat we moeten verbeteren, maar ik ben erg trots op wat onze mensen in 2024 hebben bereikt.”
Voor 2025 rekent het management nu op verdere groei. Er wordt een valuta-gecorrigeerde omzetgroei in de hoge enkelcijferige percentages voorspeld. Daarbij wordt een tweecijferige groei bij het kernmerk Adidas verwacht. Het bedrijfsresultaat moet verbeteren naar 1,7 tot 1,8 miljard euro.
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited DE. Dit artikel is vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.