• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Alibaba vestigt kantoor in Nederland

Alibaba vestigt kantoor in Nederland

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

De Chinese e-commercegigant Alibaba opent een kantoor in Nederland. Met het nieuwe kantoor wil Alibaba de ‘poort naar China’ zijn voor Nederland en Europa. Dat heeft de Alibaba Group bekendgemaakt.

Het kantoor vestigt zich aan de Vijzelgracht in Amsterdam. Roland Palmer, de oud-topman van Blokker Holding, wordt de nieuwe directeur van de Alibaba Group Nederland. Ook zal hij deel uitmaken van de Europese directie van de Chinese e-commercegigant.

Alibaba gaat geen producten uit China naar de Europese markt halen, maar wil juist meer Europese merken en producten van grote en kleine bedrijven gaan introduceren bij de Chinese consument. “Alibaba Group wil vanuit Nederland nationale en lokale merken, retailers en overheidspartijen uit de Benelux begeleiden naar de sterk groeiende Chinese consumentenmarkt, waar veel behoefte is aan kwalitatief hoogwaardige internationale producten,” laat Alibaba in een persbericht weten, daarbij verwijzend naar de hoge voedings- en veiligheidsnormen in Nederland en België. Vooral consumentenelektronica, voedingsmiddelen en babyproducten uit Nederland en België zijn populair bij de Chinese consument.

Vanuit het nieuwe kantoor in Amsterdam zal Alibaba helpen bij ‘het benoemen van interessante producten voor de Chinese markt, het aanbieden van deze producten op handelswebsites van Alibaba, het logistieke proces en het faciliteren van online transacties voor de Chinese consumentenmarkt en Chinese toeristen’.

Roland Palmer wordt CEO Alibaba Group Nederland

De opening van het kantoor in Amsterdam is de laatste in de rij. Eerder opende Alibaba al kantoren in Italië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, als onderdeel van de Europese uitbreiding.

"Nederland staat bekend als een natie die is gebouwd op succesvolle internationale handel en export. Dit past perfect bij onze doelstellingen in Europa. Onze hoogste prioriteit is om met lokale partners en Nederlandse en Europese merken, retailers, bedrijven en de overheid inzicht te krijgen in de kansen die China biedt en hoe Alibaba hen kan helpen toegang te krijgen tot deze markt,” laat Michael Evens, de president van Alibaba Group weten.

Hij is blij met de aanstelling van Roland Palmer. “Roland heeft de ervaring en diepgaande kennis om succesvolle teams en internationale mogelijkheden voor bedrijven te creëren. Wij zijn vereerd hem in huis te hebben als directeur van Alibaba Group Nederland en lid van het Alibaba Group EU directieteam.”

Palmer laat zelf weten: “Dit is een spannende tijd om bij Alibaba Group te beginnen, zeker gezien de huidige groei van het bedrijf en de internationaliseringsplannen. We zijn al jarenlang bekend met de mogelijkheden om producten vanuit China naar Nederland te importeren, maar de wereld is snel aan het veranderen en met Alibaba Group als ‘de poort naar China’ ontstaat een grote kans om onze producten juist ook richting China te exporteren. De Chinese middenklasse bestaat uit 400 miljoen consumenten die internationale producten kopen. Naar verwachting zal dit aantal in de nabije toekomst toenemen tot 500 miljoen. Dit is goed nieuws voor het Nederlandse en Belgische bedrijfsleven. Ik kijk er naar uit om merken en retailers uit de Benelux te introduceren bij deze Chinese consumenten, die staan te popelen om de kwaliteit van internationale producten te ervaren." Eerder was Palmer -de neef van wijlen Jaap Blokker- CEO van Blokker Holding, ook werkte hij als strategieconsultant bij managementadviesbureau Bain & Company en senior manager bij bedrijven als Coca Cola Nederland en Unilever Foods UK.

Nieuwe Alibaba-kantoor in Nederland is onderdeel van Europese strategie

Hoewel de economische situatie in China onder druk staat, rapporteerde de e-commercegigant in het laatste kwartaal een verkoop van 100 miljard euro, wat veel zegt over de staat van de Chinese consumptie. Het is bijna 25 procent meer dan een jaar geleden. De omzet steeg naar 3,3 miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 40 procent. De winst in het vierde kwartaal verdubbelde bijna tot 386 miljoen euro. Het aantal gebruikers steeg met bijna een vijfde tot 423 miljoen (eind maart 2016). Alibaba heeft zeker 40.000 werknemers.

De Alibaba Group werd in 1999 opgericht door Jack Ma en heeft inmiddels een beurswaarde van 200 miljard dollar. Vorig jaar werd er voor bijna 500 miljard dollar (438 miljard euro) aan producten besteld, wat een omzet van 15,7 miljard dollar (13,7 miljard euro) opleverde. De nettowinst kwam uit op 11 miljard dollar (9,6 miljard euro). In 2014 maakte Alibaba de beursgang, wat het bedrijf een bedrag van 25 miljard dollar (21,9 miljard euro) opleverde. Daarmee is Alibaba een van de grootste detailhandelbedrijven ter wereld.

Beeld: Alibaba

Alibaba