Alibaba opent kantoren in Europa
bezig met laden...
Chinees internetbedrijf Alibaba gaat zijn eerste Europese kantoren openen in Italië, Frankrijk en Duitsland. De onderneming wil daarmee meer kopers trekken, zo meldt de Financial Times.
Volgens Michael Evans, sinds twee maanden voorzitter van de Alibaba Group, is de opening van nieuwe kantoren een manier om de aanwezigheid van de internetgigant in Europa, Azië en de Verenigde Staten te vergroten. Alibaba kampt al enige tijd met een vertraagde economische groei en een toenemende verzadiging in de stedelijke markten in China. Het bedrijf wordt daardoor gedwongen uit te breiden naar minder stedelijke gebieden en het buitenland, zo zegt Evans.
“In het verleden waren het eigenlijk alleen multinationals die het zich konden veroorloven hun producten internationaal te verkopen. Maar in de laatste tien jaar is veel veranderd,” vertelt Evans. Hij beschrijft de expansie als een poging “de wereld meer te laten verkopen aan China, en China te helpen meer aan de wereld te verkopen”.
De Europese kantoren worden in de aankomende maanden geopend. Volgens Alibaba CEO Daniel Zhang gaat het bedrijf de verkoop van producten uit Europese landen promoten tijdens aankomende Single’s Day op 11 november. Single’s Day is China’s belangrijkste koopjesdag, ooit bedacht door Alibaba. Vorig jaar genereerde Alibaba op die dag een omzet van 7,4 miljard euro, een absoluut record. In de zes Single’s Day evenementen die Alibaba heeft georganiseerd, is de omzet van het internetbedrijf gestegen van 13,9 miljoen naar 7,9 miljard euro.