• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Amazon vlak achter Zalando met marktaandeel van 5,7 procent

Amazon vlak achter Zalando met marktaandeel van 5,7 procent

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Online gigant Amazon heeft in West-Europa een marktaandeel van 5,7 procent. Daarmee zit het op de hielen van de Duitse online retailers Zalando en Otto, die respectievelijk 6,1 procent en 6,2 procent van de West-Europese modemarkt vertegenwoordigen. Dat schrijft Bloomberg op basis van recent gepubliceerde cijfers van Euromonitor International.

In de Europese modemarkt gaat jaarlijks zo’n 40 miljard euro om, zo blijkt uit de cijfers. Hoewel Zalando het goed blijft doen, zou de e-tailer volgens Bloomberg nog concurrentie kunnen ondervinden van Amazon, dat zijn activiteiten in de betreffende regio flink aan het opvoeren is. Zo is de webwinkel onlangs vertaald naar het Nederlands en kunnen Europese klanten sinds kort gebruikmaken van Amazon’s Prime Video-kanaal.

Ook is Amazon een grote speler op slechts enkele markten als Duitsland, Engeland, Frankrijk en Italië, terwijl Zalando al actief is in vijftien Europese landen. Bloomberg voorspelt daarom de komende jaren voor Zalando winstmarges van tussen de 4 en 5,5 procent.

Het afgelopen seizoen boekte Amazon recordcijfers dankzij extra verkopen tijdens Black Friday, Cyber Monday en Kerstmis. Het bedrijf verzond ruim een miljard bestellingen naar klanten over de hele wereld. Het aantal verkopen via de Amazon-app steeg de afgelopen periode tevens met 56 procent. Daarmee wordt ruim 70 procent van alle aankopen via een mobiel apparaat gedaan.

Hoewel Otto nog steeds de grootste online modeverkoper in West-Europa is, heeft het de afgelopen jaren steeds meer concurrentie ondervonden van Zalando en Amazon. Vijf jaar geleden nog had de Duitse e-commercegigant een marktaandeel van 10 procent. Zalando zou een voorsprong hebben op Otto, omdat het steeds meer transformeert van een winkel naar een platform.

Amazon