• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Asos winst keldert in boekjaar 2018-19 als gevolg van investeringen

Asos winst keldert in boekjaar 2018-19 als gevolg van investeringen

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Problemen in de magazijnen van Asos Plc zijn de Britse e-tailer duur komen te staan. De brutowinst daalde in het boekjaar tot 31 augustus 2019 met 68 procent naar 33,1 miljoen pond (38,2 miljoen euro) terwijl de omzet met 13 procent steeg naar 2,7 miljard pond (3,1 miljard euro).

Asos liet in een persbericht weten dat de winst enorm gedrukt werd door ‘aanzienlijke’ investeringen in de verbetering van de magazijnen en op het gebied van duurzaamheid. Zo werden er in de Verenigde Staten en Duitsland twee nieuwe magazijnen geopend en uitgebreid en werd er ook meer geïnvesteerd in het werven en behouden van klanten.

”Dit boekjaar was een cruciale periode voor Asos, waarin we aanzienlijk hebben geïnvesteerd en de mogelijkheden van ons mondiale platform hebben verbetert ten behoeve van verdere groei. Helaas was dit storender dan we aanvankelijk hadden verwacht. We hebben echter de bron van onze operationele problemen geïdentificeerd en hebben in de afgelopen maanden flinke vooruitgang geboekt bij het oplossen van deze problemen,” zei CEO Nick Beighton, die concludeerde dat het bedrijf nu verwacht de vruchten te kunnen plukken van deze investeringsronde. De netto schuld bedraagt inmiddels 90,5 miljoen pond.

Omzet blijft groeien

Asos noteerde een retail-omzetgroei van 13 procent. De omzet in de Britse thuismarkt steeg met 15 procent, dankzij een herstel in de tweede helft van het jaar met een beter assortiment. Europa realiseerde een omzetgroei van 12 procent, waarbij Nederland en Zweden de best presterende markten waren dankzij de lancering van eigen websites. Asos verwacht dat in Denemarken en Polen, waar ook net lokale websites gekomen zijn, dit jaar beter zullen presteren. De Verenigde Staten noteerde een stijging van 9 procent dankzij verbetering van het assortiment en de voorraad na opening van een Amerikaanse hub in 2019, terwijl in de Rest van de Wereld de omzet met 12 procent toenam.

Het bedrijf meldde dat het totaal aantal orders op jaarbasis met 14 procent was gestegen naar 72,3 miljoen. Vooral in het vierde kwartaal liep het aantal bezoeken en aankopen op. De omzet steeg in die periode met 15 procent, terwijl het aantal bezoeken met 20 procent groeide.

Hoewel Asos geen winstprognose maakte voor het lopende boekjaar zei het wel beter gepositioneerd zijn voor toekomstige groei. Het bedrijf erkende dat het niet goed voorbereid was geweest op “de bijkomende complexiteiten van plannen en handelen in onze uitgebreide magazijnen”. “We verloren de focus op een aantal van onze kerncompetenties, met name product, presentatie en klantengagement”.

Asos wil voor het lopende boekjaar de organisatorische capaciteiten versterken en de niet-strategische kosten elimineren. Het assortiment zal nog verder worden uitgebreid en de presentatie verbeterd. Ook het engagement op sociale media wordt onophoudelijk gewerkt, aldus het bedrijf.

Foto: via Asos

Asos