Boohoo neemt Dorothy Perkins, Wallis en Burton over van Arcadia
bezig met laden...
De Britse online moderetailer Boohoo Group Plc neemt de merken Dorothy Perkins, Wallis en Burton over van het noodlijdende modeconcern Arcadia. De partijen kwamen een verkoopprijs overeen van 25,2 miljoen pond (omgerekend 28,7 miljoen euro), zo staat in een persbericht van Boohoo.
Boohoo neemt de e-commerce-activiteiten, digitale activa, intellectuele eigendommen en voorraad van de merken over. In de praktijk betekent dit dat Boohoo de websites van de merken zal gaan aansturen. De 214 fysieke winkels van de merken vallen buiten de transactie, waarmee de banen van 2.450 werknemers op de tocht komen te staan, zo meldt de BBC.
Eind januari kocht Boohoo al de Britse retailketen Debenhams; daarvoor gold ook dat de circa 120 Debenhams-winkels niet werden meegenomen in de overname. Een groot deel van de winkels is inmiddels gesloten.
De laatste tijd doen zich meer overnames voor van gevestigde Britse merken door nieuwe, snelgroeiende online spelers. Zo werd een aantal andere merken uit het portfolio van Arcadia, te weten Topshop, Topman, Miss Selfridge en Hiit, vorige week overgenomen door de Britse online retailer Asos. Ook Asos koos ervoor om de fysieke winkels van de merken niet over te kopen.
De Arcadia Group kreeg begin december uitstel van betaling. De groep startte daarop een zoektocht naar nieuwe eigenaren voor de merken in het portfolio.
Portfolio Boohoo breidt uit met Dorothy Perkins, Wallis en Burton
Met de nieuwe aanwinsten hoopt Boohoo een groter publiek te bereiken: Dorothy Perkins, Wallis en Burton hadden de afgelopen jaren gezamenlijk zo’n twee miljoen actieve klanten, die Boohoo nu naar zich toe trekt. De merken draaiden in het boekjaar dat afliep op 29 augustus 2020 een totale omzet van ongeveer 427,8 miljoen pond (487,6 miljoen euro).
“We zijn verheugd de overname aan te kondigen van Burton, Dorothy Perkins en Wallis,” aldus John Lyttle, CEO van Boohoo. “Door deze bekende merken in de Britse mode te verwerven, wordt hun erfgoed behouden, terwijl onze investering ten doel stelt ze om te vormen tot merken die geschikt zijn voor de huidige markt.”
De overname zal naar verwachting morgen worden afgerond.
Beeld: Boohoo Plc