• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Brandkids failliet verklaard; oprichters zijn boos op Sanoma

Brandkids failliet verklaard; oprichters zijn boos op Sanoma

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Maandag heeft de rechtbank in Haarlem faillissement uitgesproken over Brandkids. Volgens de oprichters is het over de kop gaan van het bedrijf het gevolg van de stijve houding van partner Sanoma. “We zijn buitengewoon gefrustreerd en boos,” zegt de directie tegen Quote.

De online kindermoderetailer kreeg op 24 februari uitstel van betaling. In januari trok Sanoma de stekker eruit met de investeringen; Sanoma Ventures wilde geen nieuwe investeringen meer doen en ook zou het belang worden afgebouwd.

Volgens de Brandkids directie waren de onderhandelingen met een nieuwe investeerder al vergevorderd, maar lag Sanoma dwars. “De nieuwe investeerder haakte af omdat Sanoma uitgekocht wilde worden,” legt hij uit aan Quote. Door de houding van Sanoma –die per se uitgekocht wilde worden- ontstond er een liquiditeitstekort, waarbij een faillissement de enige oplossing was, stelt zij.

De curator, Janthijn Siebert, wil het verhaal niet bevestigen, maar ‘snapt de frustratie bij de bestuurder’. “Ik beperk mij tot het zeggen dat geïnteresseerde partijen tot donderdag de tijd hebben zich te melden,” aldus Siebert. Hij laat weten dat er al een tiental partijen interesse heeft getoond in een overname.

Oprichter Lormans vindt het faillissement ‘onnodig’. De online kinderkledingwinkel groeide vorig jaar met 37 procent, zegt hij. “En in de eerste weken van dit jaar al 14 procent. Dat doet niemand in de branche ons na.”

Sanomaventures kreeg begin 2015 een meerderheidsbelang in Brandkids. Met het extra kapitaal wilde de webshop verder uitbreiden, onder andere in Duitsland. De andere aandelen bleven in handen van de oprichters, die binnen de zelfstandig blijvende onderneming de directie vormen.

Brandkids werd in maart 2013 opgericht door Hans Lormans, Peter Sorber en Michel Sollie. Sanomaventures investeerde al vanaf het begin in het bedrijf, dat kantoren heeft in Haarlem en Berlijn. Zo werd er al werkkapitaal en media budget verstrekt, en begin 2015 kwam daar nog extra kapitaal bij.

Beeld: Brandkids Facebook

Brandkids