Canada Goose overtreft winstverwachting in Q2, sterk H2
bezig met laden...
Dankzij grote vraag naar luxe winterjassen boekte het Canadese luxe jassenmerk Canada Goose in het tweede kwartaal tot 30 september een nettowinst van 49,9 miljoen Canadese dollar (33,4 miljoen euro) of 0,45 Canadese cent per aandeel, een stijging van 36,4 procent. De gecorrigeerde nettowinst bedroeg 51 miljoen Canadese dollar (34 miljoen euro) of 0,36 Canadese cent per aandeel.
Hiermee overtrof Canada Goose de verwachting van analisten die, volgens Reuters, een gemiddelde winst van 26 cent hadden voorspeld. Als gevolg heeft het bedrijf de verwachtingen voor het volledige boekjaar naar boven bijgesteld.
De omzet steeg in het tweede kwartaal met 33,7 procent naar 230,3 miljoen Canadese dollar (153,9 miljoen euro). De EBITDA bedroeg 70,9 miljoen Canadese dollar (47,4 miljoen euro), vergeleken met 46,3 miljoen Canadese dollar een jaar geleden.
“Voortbordurend op het momentum van het eerste kwartaal, waren de resultaten van het tweede kwartaal uitzonderlijk,” zei Dani Reiss, voorzitter en CEO, in een persverklaring. “Met zo’n uitzonderlijke eerste helft zijn we sterk gepositioneerd voor ons grootste verkoopseizoen.”
Meer eigen winkels
De strategie van Canada Goose om de winstmarges te verhogen heeft zijn vruchten afgeworpen. Het merk heeft zijn direct-to-consumer activiteiten versterkt en is daardoor minder afhankelijk van kwakkelende warenhuizen. Zo kondigde het eerder dit jaar de opening aan van twee nieuwe eigen winkels in China, een enorme groeimarkt voor het merk, ende lancering van e-commerce activiteiten via Tmall van de Chinese e-commerce gigant Alibaba. Ook opende Canada Goose een regionaal hoofdkantoor in Shanghai.
De direct-to-consumer omzet steeg in het tweede kwartaal naar 50,4 miljoen Canadese dollar (33,7 miljoen euro), vergeleken met 20,2 miljoen Canadese dollar in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de bruto winstmarge daaruit met 1,4 procent steeg naar 75,2 procent.
De operationele winst steeg van 48,2 miljoen Canadese dollar naar 65 miljoen Canadese dollar dankzij de omzetgroei en brutomarge stijging.
Verwachtingen voor boekjaar naar boven bijgesteld
Als gevolg van de sterkte prestaties in het eerste halfjaar heeft Canada Goose de verwachtingen voor boekjaar 2019 naar boven bijgesteld. Zo verwacht het bedrijf een jaaromzetstijging van minstens 30 procent, een gecorrigeerde EBITDA-margegroei van minstens 150 basispunten ten opzichte van boekjaar 2018, en een stijging van de gecorrigeerde nettowinst van minstens 40 procent.
Het bedrijf is ook van plan vijf nieuwe winkels operationeel te krijgen voordat het winterseizoen van start gaat. Dit zal de direct-to-consumer activiteiten versterken.
Foto: Facebook/Canada Goose