• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Charles Vögele weet verlies in te perken ondanks omzetdaling

Charles Vögele weet verlies in te perken ondanks omzetdaling

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De koude, natte zomer, economische malaise, concurrentie van online spelers, prijsdruk en Zwitserse consumenten die liever in eurolanden shoppen dan in eigen land vanwege de gunstige wisselkoers, het is een waslijst aan problemen waar het Zwitserse Charles Vögele mee kampt. Het modebedrijf blijft verlieslatend en dat noopt tot ferme keuzes. In juni maakte Charles Vögele bekend zich na zeventien jaar terug te trekken uit België omdat de 41 winkels in het land nog nooit winst hebben geboekt. De Belgische onderneming, waar 210 mensen werken, staat te koop.

In de eerste helft van het jaar heeft Vögele het verlies wel weten in te dammen. Hoewel de netto omzet opnieuw is gedaald zijn de verliezen minder groot. Het operationeel verlies EBITA bedraagt 10 miljoen Zwitserse frank (9 miljoen euro) tegen een cijfer van 11 miljoen frank in dezelfde periode vorig jaar. Onder de streep staat nog steeds een fors netto verlies van 32 miljoen frank (29 miljoen euro) over de eerste helft van 2016.

In het kort:

  • Charles Vögele heeft in H1 2016 het netto verlies teruggebracht naar CHF -32 miljoen
  • Afname bedrijfsomzet met 3,7 procent naar CHF 378 miljoen
  • Retailnetwerk in Zwitserland (nu 163 winkels) wordt ingekrompen wegens omzetdaling in eigen land

Omzetdaling voor Charles Vögele

Het bedrijf rapporeert een omzet van 378 miljoen Zwitserse frank (347 miljoen euro) over de eerste zes maanden van 2016. Dat staat gelijk aan een percentuele afname van 3,7 procent. De verlijkbare omzet, gecorrigeerd voor koersschommelingen en bij een gelijk aantal winkels, daalde zelfs met 5,8 procent. Hoofdoorzaak volgens Charles Vögele is de extreem natte, koude zomer van 2016 waardoor het bedrijf in alle landen veel minder zomerkleding heeft verkocht en eerder in het seizoen moest gaan afprijzen.

In het thuisland - van oudsher Vögeles sterkste markt - daalde de omzet met maar liefst 12,4 procent (-11,7 procent op vergelijkbare basis). In eigen land kampt het Zwitserse bedrijf vooral met winkeltoeristen (Zwitserse consumenten die liever in eurolanden shoppen) en scherpe concurrentie van online spelers zoals het Duitse Zalando, die de DACH-landen als belangrijkste groeimarkt ziet. Het dwingt Charles Vögele om het winkelbestand van 163 filialen in eigen land onder de loep te nemen. Hoeveel winkels gaan sluiten is nog niet bekend, het bedrijf meldt alleen dat het vooral naar plaatsen kijkt waar meerdere filialen zijn gevestigd en de resultaten "onbevredigend" zijn.

In april van dit jaar heeft het bedrijf een reorganisatieprogramma gelanceerd met als doel de winstgevendheid te verbeteren. Het programma, dat tot 'CVision' is gedoopt, leunt op drie pijlers: 'Reorganisatie Zwitserland', 'Nieuw elan voor het merk' en 'Verticalisering'. De financiering van dit programma, waarvoor Charles Vögele een lening heeft afgesloten voor 245 miljoen frank, loopt tot midden 2018 wat het bedrijf naar eigen zeggen meer dan genoeg tijd geeft om de reorganisatie af te ronden en het tij te keren.

Foto's: Charles Vögele

Charles Vogele