• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Dalende omzet voor Tod’s in 2016

Dalende omzet voor Tod’s in 2016

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In 2016 daalde de omzet van de Tod’s Group met 3,2 procent tot 1,004 miljard euro. In het vierde kwartaal rapporteerde de groep een omzet van 246,3 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van 1,5 procent. Volgens de groep is dit resultaat het gevolg van ‘significante verbeteringen in vergelijking met de eerste negen maanden van het jaar, die het succes van de herfst-/wintercollecties bevestigen, dankzij de focus op iconische en evergreen producten’. Bij gemiddelde wisselkoersen daalde de omzet met 3,8 procent tot 997,5 miljoen euro.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll naar beneden voor de samenvatting.

Voorzitter en CEO Diego Della Valle, verklaart in een statement: “Zoals verwacht in januari en zoals blijkt uit de vierde kwartaalcijfers hebben wij een sterke verbetering in de omzet geregisseerd met de herfst-/wintercollecties in de winkels, die het merk-dna en de Italiaanse stijl reflecteren, evenals de kwaliteit, vakmanschap en innovatie combineren. Deze features worden meer en meer geapprecieerd door alle klanten, inclusief de nieuwe generaties.”

Tod’s rapporteert omzetdaling van 6,7 procent

Het merk Tod’s zag de omzet met 6,7 procent dalen tot 559 miljoen euro. Dat was vooral het gevolg van een scherpe daling in het aantal klanten in de winkels, met name toeristen. De nieuwe collecties, die zich richten op de meest iconische producten, worden goed ontvangen, zegt Tod’s Group. De omzet van het merk Hogan bedroeg 214,2 miljoen euro, oftewel een daling van 3,2 procent. De groep wijt de daling aan de resultaten op de thuismarkt, want op buitenlandse markten waren de resultaten wel positief. Fay rapporteerde een omzetstijging van 5,2 procent tot 62,2 miljoen euro, als gevolg van de internationalisering. De omzet van Roger Vivier kwam uit op 166,3 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 6,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook Roger Vivier had last van het wegblijven van toeristen, die minder luxe goederen kochten op veel belangrijke markten.

De categorie schoenen zag de omzet met 2,5 procent dalen naar 791,3 miljoen euro. Tod’s meldt echter wel dat er in het vierde kwartaal een sterke verbetering is gerapporteerd. Er werd een forse omzetdaling van 9,4 procent gerapporteerd bij de categorie lederwaren en accessoires, waar de omzet uitkwam op 142,5 miljoen euro. Ook dat ging het in het vierde kwartaal al beter dankzij de nieuwe collecties, die meer in lijn zijn met het dna van het merk, aldus Tod’s. De omzet van kleding steeg echter wel; een stijging van 2,2 procent naar 68,3 miljoen euro.

Tod’s ziet omzet dalen door wegblijvende toeristen

Op de thuismarkt daalde de omzet met 3,5 procent (lokale valuta). Ondanks een verbetering in het vierde kwartaal kwam de omzet uit op 311,5 miljoen euro. In de Rest van Europa rapporteerde de groep een totale omzet van 250 miljoen euro, wat een lichte stijging (0,6 procent) betekent ten opzichte van vorig jaar.

In alle landen werden positieve resultaten geboekt, met uitzondering van Frankrijk en Groot-Brittannië. In de Verenigde Staten daalde de omzet met 8,4 procent tot 96,7 miljoen euro. Volgens Tod’s kamt de markt met een zwakke consumentenomgeving, mede als gevolg van minder toeristen. Er werd een omzet van 210,3 miljoen euro gerapporteerd in Groot-China, wat neerkomt op een daling van 6,8 procent. China en Macao haalden daarbij positieve resultaten. Hongkong blijft zwak, maar verbetert langzamerhand wel, aldus Tod’s. In de regio ‘Rest van de Wereld’ steeg de omzet met 0,9 procent naar 135,5 miljoen euro.

Minder nettowinst voor Tod’s Group

De omzet uit eigen winkels daalde met 4,3 procent naar 630,3 miljoen euro. Bij een gelijkblijvend aantal winkels daalde de omzet met 12,2 procent bij constante wisselkoersen. Dat is overigens te danken aan een verbetering in het vierde kwartaal, want in de eerste negen maanden van het boekjaar stond de omzet nog op 14,6 procent in de min. Op 31 december 2016 had de Tod’s Group een winkelbestand met 272 eigen winkels en 107 franchisevestigingen, tegenover 257 eigen winkels en 98 franchise vestigingen in 2015.

In 2016 kwam de EBITDA uit op 180,9 miljoen euro met een marge van 18 procent. Tod’s Group rapporteerde een EBIT van 128,4 miljoen euro met een 12,8 procentmarge. Bij constante wisselkoersen waren de EBITDA en EBIT uitgekomen op respectievelijk 171,7 miljoen euro (17,2 procentmarge) en 118,7 miljoen euro (11,9 procentmarge).

De winst voor belastingen bedroeg 115 miljoen euro. Dat is iets lager dan vorig jaar, als gevolg van de negatieve impact door financiële operaties. De Raad van bestuur heeft een dividend van 1,702 euro per aandeel goedgekeurd. Dat is in lijn met de uitbetaling van 64,8 procent; iets lager dan de 66 procent vorig jaar. De nettowinst bedroeg 86,3 miljoen euro, tegenover 92,7 miljoen euro vorig jaar.

Samenvatting
Omzet FY2016 1,004 miljard euro
Omzet Q4 246,3 miljoen euro

Beeld: Tod’s website

Tod's