Danie Bles nieuwe eigenaar Amsterdam Fashion Week
bezig met laden...
Amsterdam Fashion Week heeft een nieuwe eigenaar: styliste en ondernemer Danie Bles. Dit maakt de Telegraaf Media Group (TMG) bekend middels een persbericht. Bles staat vanaf 10 november aan het hoofd van het platform. TMG blijft wel als mediapartner betrokken bij Amsterdam Fashion Week.
"Na 20 jaar ervaring als styliste, ben ik klaar om dit nieuwe avontuur aan te gaan. Ik kan niet wachten om de pers, inkopers en consumenten kennis te laten maken met het nieuwe Amsterdam Fashion Week. AFW moet gaan leven, zowel in de stad als in de rest van het land." aldus Danie Bles.
Onder het bewind van Bles zal Amsterdam Fashion Week ‘een allround experience’ worden, zoals we kennen in buitenlandse steden’. In het persbericht worden bijvoorbeeld ‘see now buy now’-shows genoemd waarbij de consument directer betrokken wordt. Ook zullen livestreams beschikbaar zijn van alle shows. Qua programmering zal er plaats zijn voor bekende namen, maar ook jong talent, waarop Amsterdam Fashion Week zich de laatste jaren op gefocust heeft. Ook het tijdstip van de tweejaarlijkse modeweken verandert. Amsterdam Fashion Week zal voortaan vallen tijdens de internationale pret-à-porter weken in februari en september en niet meer in het couture schema van januari en juli.
Online platform Fashionweek.nl, dat onderdeel is van Amsterdam Fashion Week zal veranderen naar ‘een dagelijkse krant voor modenieuws’.
Amsterdam Fashion Week verkocht aan styliste Danie Bles
In juli werd bekend dat TMG kopers zocht voor Amsterdam Fashion Week. De modeweek die tweemaal per jaar plaatsvindt zou niet genoeg opbrengen. Het officiële statement luidde: “Amsterdam Fashion Week voldoet niet aan de rendementseisen van TMG.” Op het moment dat de modeweek in de etalage werd gezet, had TMG het platform nog maar een jaar in handen. Het doel van het mediabedrijf was om Amsterdam Fashion Week verder te professionaliseren. Er werd een online platform opgericht en verschillende samenwerkingen aangegaan. De initiatieven mochten niet baten en leidde uiteindelijk tot de verkoop van het platform. Een week voordat het nieuws bekend werd, meldde Amsterdam Fashion Week al dat de hoofdsponsor, Mercedes-Benz zich had teruggetrokken.
Creatief directeur Iris Ruisch maakt bekend niet langer meer onderdeel uit te maken van de organisatie van Amsterdam Fashion Week. “Ik heb besloten niet mee over te gaan naar de nieuwe eigenaar, vanwege een te groot verschil in de visie op de toekomst van Amsterdam Fashion Week. Ik ben mij aan het beraden op de toekomst.”
Over Danie Bles
Danie Bles is bij het grote publiek bekend als styliste van bekende Nederlanders waaronder Renate Verbaan, Chantal Janzen, Leontine Borsato en Sylvie Meis. In de modewereld is ze ook bekend als de dochter van Jos Bles die jarenlang zijn eigen agentschap had. Ze is fashion director geweest bij tijdschrift Jackie, heeft haar eigen programma op Telegraaf VNDG, een eigen online magazine genaamd Bydanie.nl, een vintage winkel in Amsterdam en een eigen style school voor aankomende stylisten.
“We komen net uit de crisis gekrabbeld, dus de tijd is goed, maar ongetwijfeld ook hobbels te nemen. Ik weet als geen ander hoe het is om te vallen en weer op te staan, want ik ben zelf failliet gegaan in 2015,” aldus Bles tegen de Telegraaf. “Maar merken zijn er aan toe om weer geld uit te geven en zichzelf te laten zien. Ik speel daar graag op in.”
1-minuut-geheugenopfrisser: Amsterdam Fashion Week nieuws sinds juni 2017
Voor Danie Bles was de Telegraaf Media Group (TMG) eigenaar van Amsterdam Fashion Week. Op de laatste dag van de modeweek, in juli, liet autofabrikant Mercedes-Benz weten te stoppen als hoofdsponsor. Een paar dagen later werd Amsterdam Fashion Week in de etalage gezet door TMG. Klik door de twee slides om deze nieuwsartikelen te lezen. Wilt u meer weten over de ontwikkeling van Amsterdam Fashion Week sinds de oprichting in 2003? Bekijk dan onze complete tijdlijn.
Beeld: Danie Bles - Amsterdam Fashion Week