De grootste modebedrijven wereldwijd: data en inzichten - deel I

Mode is een altijd-veranderende industrie. Bedrijven die de wereldwijde modeindustrie domineren moeten gelijke tred houden met of liever nog inspelen op veranderingen. In de omgeving waarin de currurentie moordend is, zijn business analyses en marktonderzoek must-have tools. FashionUnited nam de grootste bedrijven wereldwijd in de kleding- en modeindustrie onder de loep en analyseerde interne en externe data om belangrijke trends en ontwikkelingen te signaleren. Voor sommige bedrijven ziet de toekomst er rooskleurig uit, voor andere zal deze eerder uitdagend zijn.

1. Inditex: Amancio Ortega wordt in 2017 de rijkste miljardair ter wereld

Amancio Ortega, de oprichter van het fast fashion-imperium Inditex, zal nooit gedacht hebben dat zijn Spaanse modeketen zo’n groot succes zou worden toen hij in 1975 de eerste Zara-winkel opende. Nu, veertig jaar verder, is Ortega er klaar voor om binnen twee jaar Microsoft medeoprichter en miljardair Bill Gates in te halen in de Forbes Fortune 500-lijst als rijkste man ter wereld. Een hele prestatie, voor een man die zijn carrière in de mode-industrie begon met de verkoop van gewatteerde badjassen.

Lees hier meer.

2. Hoe Under Armour Adidas overtreft en Nike gaat inhalen

Nike en Adidas kunnen maar beter oppassen, want het ziet ernaar uit dat een nieuw sportmerk zich klaarmaakt voor het veroveren van de wereld: Under Armour. Het merk dat het hoofdkantoor in Baltimore heeft, oversteeg in 2014 de kleding- en schoenenverkoop van Adidas in de Verenigde Staten. Dit roept de vraag op wat deze merken uniek maakt en hoe ze zich zullen gaan ontwikkelen de komende jaren. Maar de belangrijkste vraag die iedereen bezighoudt: hoe is Under Armour uitgegroeid tot het sportmerk dat de komende vijf jaar in de gaten gehouden moet worden?

Lees hier meer. Geen tijd om het hele artikel te lezen? Klik hier voor de 20-seconden-versie.

De grootste modebedrijven wereldwijd: data en inzichten - deel I

3. Waarom Christian Dior en LVMH de luxe-industrie domineren

Er zijn slechts enkele modehuizen in de wereld die Christian Dior en Louis Vuitton, het hoofdmerk van het Franse luxeconcern LVMH, kunnen evenaren. Omdat beide merken staan voor luxe, passie, excellentie en design , zou men verwachten dat de twee merken rivalen zijn in een markt die steeds competitiever wordt. In werkelijkheid zijn de twee Franse modemerken beide onderdeel van bedrijven waar Bernard Arnault, een slimme zakenman en tevens de rijkste man van Frankrijk, aan het roer staat. Aangezien zowel LVMH als Christian Dior groeien en met hun producten nieuwe markten betreden, is het wel duidelijk dat beide een dominante positie in het luxe-segment van de mode-industrie innemen. Maar hoe kan het dat de groei van het ene merk bijdraagt aan de weg naar de top van de ander?

Lees hier meer.

4. Is H&M echt zo ‘groen’ als het lijkt?

De Zweedse fast fashion gigant Hennes & Mauritz werkt hard aan het opbouwen van een reputatie als een milieuvriendelijk, betaalbaar en duurzaam merk. In de laatste ‘Close the Loop’-marketing campagne moedigt H&M consumenten aan ongewenste kleding te recyclen. De moderetailer heeft daarnaast de Global Change Award gelanceerd: een competitie voor de meest innovatieve ideeën die het productieproces in de mode industrie verduurzamen.

Lees hier meer.

5. Marks & Spencer: Mode versus Food

Wanneer zijn Britse consumenten opgehouden met van Marks & Spencer (M&S) te houden? Het bedrijf dat eens bekend stond vanwege het bijzondere aanbod aan mode en etenswaren, lijkt het imago als één van de favoriete warenhuizen in Groot-Brittannië langzaamaan te verliezen. De laatste jaren zag het warenhuis de verkoop van mode steeds verder teruglopen door de opkomst vanfashion fashion retailers zoals H&M, Zara en New Look. Nu de verkoop van etenswaren ook op zijn retour lijkt te zijn, is het tijd dat M&S maatregelen gaat nemen om het tij te keren. De vraag is waar M&S op moet gaan focussen: mode of etenswaren?

Lees hier meer.

Wil je complete Top100 index bekijken of ben je op zoek naar andere mode data en analyses? Klik hier om naar de FashionUnited Business Intelligence pagina te gaan. Hier vind je onder meer een lijst met de 200 rijkste modemensen, een katoen- en wolindex met toonaangevende prijzen, retailstastieken en meer.

Fotocredit: Dreamstime


 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN