• Home
  • Nieuws
  • Business
  • De gruwel voor winkeliers: niet gevonden = niet verkocht

De gruwel voor winkeliers: niet gevonden = niet verkocht

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Consumenten hanteren zoekfilters om kleding te vinden. Producten waarvan geen goede informatie beschikbaar is, blijven onzichtbaar. En die producten worden dus ook niet verkocht. In online winkels helpt accurate productinformatie producten beter te verkopen.

Consumenten hebben via hun mobiele telefoon permanent toegang tot informatie: productie, prijs, inspiratie, reviews, mogelijkheden, voorraden. Alles draait dus om real-time productinformatie.

De consument moet producten kunnen vinden op zijn mobiel, of kunnen bekijken op een scherm in de winkel. Productdata moet dus beschikbaar én op orde zijn. Het gaat erom dat leveranciers op eenvoudige wijze productinformatie kunnen uitwisselen met retailers. En daar komt GS1 Fashion Base kijken, de datapool voor de modesector.

Wie wil er nu geen goede voorraad- en verkoopinformatie?

De snel wisselende trends, je inkoopproces, verkoop- en voorraadrapporten; het zijn slechts een paar zaken waarbij betrouwbare en toegankelijke productdata een rol spelen.

Door gebruik te maken van de unieke GTIN/EAN-code - de basis voor alle productdata in GS1 Fashion Base - kan goede voorraad- en verkoopinformatie makkelijk worden geleverd aan leveranciers. Dit ontbreekt nog vaak bij veel moderetailers. En met de gestandaardiseerde productdata uit GS1 Fashion Base kunnen retailers hun PIM systeem verrijken en hun customer touchpoints adequater inzetten.

Bovendien willen merkhouders graag weten wat de voorraadpositie in winkels is. Kortom, het is nodig dat leveranciers productinformatie als onderdeel van het product gaan beschouwen. En voor leveranciers is het wel zo makkelijk als ze de productinformatie maar één keer hoeven aan te leveren op een standaard manier. Het is dan niet meer nodig om voor elke retailer een apart artikelbestand te maken.

GS1 Fashion Base helpt bij uitdagingen omnichannel

De datapool is vorig jaar ontwikkeld en getest door koplopers - onder andere Dobotex, Euretco, Just Brands, Micro Fashion, PVH, Suitable, Van Tilburg Mode en Sport, Van Winkel Fashion en Wehkamp. Zij snappen de waarde van één centrale bron voor productinformatie.

Euretco Fashion is onlangs als een van de eerste live met GS1 Fashion Base. Zij helpen de bij hun aangesloten multibrand-fashionretailers bij omnichanneluitdagingen waarvoor betrouwbare productdata nodig zijn.

Van een probleem naar een goede business case

De modesector heeft eind 2018 besloten om GS1 Fashion Base sectorbreed te implementeren. Maar de groep koplopers is maar een klein deel van de gefragmenteerde modesector. De komende tijd ligt de focus vooral op het aansluiten van meer modebedrijven.

Productinformatie op orde krijgen is zo eenvoudig nog niet. Betrouwbare productinformatie is nodig om een datapool te kunnen voeden. En dat is lastig. Want bij leveranciers staat de noodzakelijke productinformatie veelal in verschillende systemen. Bovendien willen leveranciers niet starten als geen van hun retailers op de datapool is aangesloten. En ook voor retailers heeft een datapool weinig zin als er geen informatie in staat.

We maken voor de partijen van een probleem een goede businesscase. We gaan zoveel mogelijk groepjes van retailers en leveranciers tegelijk overzetten. Zo worden de voordelen snel voor iedereen duidelijk. En tegen een businesscase waar de cijfers groen licht laten zien, is niemand tegen.

Datapool
GS1
GS1 Fashion Base
Partner Content