De rijkste modemensen: Jeff Bezos CEO van Amazon ervaart beste jaar ooit
bezig met laden...
Het is misschien een moeilijk jaar geweest voor sommigen, maar voor Jeff Bezos, CEO van online grootheid Amazon, was het het beste jaar ooit - tenminste op het gebied van geld. Geen andere miljardair zag zijn fortuin zo stijgen als Bezos, die zijn nettowaarde zag stijgen met 27.6 miljard dollar - meer dan de totale nettowaarde van de 24 rijkste miljardairs gecombineerd volgens de Forbes 2017 World’s Billionaire.
Bezos heeft op het moment een nettowaarde van 74.8 miljard dollar, wat hem de derde rijkste man ter wereld maakt na Microsoft’s Bill Gates en Warren Buffet. Het afgelopen jaar trad Bezos voor het eerst toe in de top 10 van de lijst en dankzij zijn meest succesvolle jaar tot nu toe, is hij twee plekken omhoog geklommen en heeft de derde plek verzekerd. Een gedeelte van de groei van Bezos’ nettowaarde is gelinkt aan zijn aandelen in Amazon, waarvan hij bijna 17 procent in beheer heeft.
Tijdens het afgelopen jaar is de prijs van Amazon’s aandelen met 67 procent gegroeid dankzij het succesvolle Amazon Web Services, investeringen in mode en nieuwe markten zoals India. Gezien als toonaangevend bedrijf in e-commerce, Amazon wordt genoemd als het snelste bedrijf in de geschiedenis die 100 miljard per jaar aan omzet draait, wat het behaalde in omzet. Met een aanbod van mode tot boeken en homeware, houdt de online gigant de grootste markt in het thuisland, met 43 procent van alle online retail verkoop in 2016 volgens Slice Intelligence.
Terwijl Amazon het aandeel in de online markt blijft vergroten in de Verenigde Staten en in de rest van de wereld, heeft het bedrijf zijn zinnen gezet op een andere markt - mode. Het bedrijf streeft naar verwachting Macy voorbij als de grootste kledingverkoper in de Verenigde Staten in het aankomende jaar, terwijl Amazon blijft investeren in eigen kledingmerken en het uitbreiden van hun aanbod met merken zoals Stuart Weitzman en Zac Posen in een hoger segment. Het online bedrijf opende eerder al een foto studio toegewijd aan mode in Shoreditch Londen en geruchten gaan over een eigen athleisure merk en plussize aanbod.
Daarnaast heeft Amazon recent een nieuwe tool geïntroduceerd op de app, “Outfit Compare”, die is ontworpen om Amazon Prime Members te helpen bij het uitzoeken van hun outfit voor die dag. De tool geeft advies op het gebied van pasvorm, kleur, styling en trends en is onderdeel van Amazon’s doel om het mode aanbod te vergroten.
Vertaling en edit: Caitlyn Terra
Beeld: Jeff Bezos, via Flickr