Digitalisering als wapen tegen het personeelstekort in de retailsector
bezig met laden...
Personeelstekort blijft nijpend voor ondernemers, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 75 procent van de ondernemers geeft aan te kampen met een tekort aan arbeidskrachten. In de retailbranche ligt dat aantal nog hoger: maar liefst 84 procent van de ondernemers ervaart een personeelstekort. Hogere werkdruk bij het personeel is voor 55 procent van de retailondernemers het belangrijkste gevolg van het personeelstekort, gevolgd door gestegen arbeidskosten en het aannemen van minder geschikt personeel. Het personeelstekort zorgt er, naast hoge inflatie, stijging van loonkosten en hoge winkelhuren voor dat veel retailers creatief te werk moeten gaan om hun hoofd boven water te houden.
Digitalisering positief voor groei
Maar liefst 53 procent van de detailhandelaren geeft aan dat digitalisering in de afgelopen 12 maanden een (aanzienlijk) positieve impact heeft gehad op de groei of ontwikkeling van hun bedrijf. De retailbranche komt daarmee in de Conjunctuurenquête van het CBS naar voren als de bedrijfstak die aangeeft het meeste baat te hebben bij digitalisering. Hoewel digitalisering natuurlijk niets nieuws is, lijken steeds meer ondernemers zich bewust van het feit dat het hen uitkomsten biedt, ook in moeilijke tijden.
Een geïntegreerd systeem bespaart tijd
Veel bedrijven gebruiken een veelvoud aan programma’s, apps en systemen. Een wirwar van digitale tools zorgt echter ook voor meer inefficiëntie, een hogere werkdruk en veel tijd in het opleiden van werknemers, die met alle software en hardware overweg moeten kunnen. Geïntegreerde kassa- en betaalplatformen zoals Lightspeed Retail helpen ondernemers al hun tools te bundelen. Met een systeem dat betaalverkeer, voorraadbeheer, boekhouding, marketing en verkopen ter plaatse en online onder één dak brengt, wordt ondernemen stukken efficiënter.
En, niet onbelangrijk: een geïntegreerde aanpak komt ook de klantervaring ten goede. Bij een winkel waarbij alle systemen goed op elkaar zijn afgestemd, worden klanten sneller geholpen en blijven ze beter geïnformeerd, bijvoorbeeld door een goed lopend loyaliteitsprogramma, of cadeaubonnen die zowel in de fysieke winkel als online te gebruiken zijn.
Minder onnodig werk door automatisering
Binnen de retailsector in het algemeen en bij zelfstandige winkels in het bijzonder zijn medewerkers vaak echte allrounders. Behalve over de kassa ontfermen ze zich ook over zaken als het aanvullen en bijhouden van de voorraad, de boekhouding, en het onderhouden van de website en social media.
Een voorbeeld: het versturen van een wekelijkse nieuwsbrief kan een arbeidsintensief proces zijn, als systemen niet aan elkaar zijn gekoppeld. Door elke nieuwe klant die zich aan de kassa of online registreert automatisch te koppelen aan het mailprogramma, wordt het bijhouden en versturen van nieuwsbrieven een fluitje van een cent. Hetzelfde geldt voor zaken zoals het integreren van de betaalprovider en het boekhoudprogramma met het kassasysteem, waardoor het opmaken van de kassa aanzienlijk minder tijdsintensief en foutgevoelig wordt.
De toekomst: digitaal én menselijk
Menselijk contact is en blijft onmisbaar voor veel winkeliers, en dat werd ook bewezen toen consumenten massaal terugkeerden naar de fysieke winkelstraat na de covidpandemie. De winkelervaring staat tegenwoordig centraler dan ooit, en daarom wordt het voor winkelpersoneel steeds belangrijker om zich vol op hun klanten te kunnen richten. Slimme technologie vereenvoudigt ingewikkelde processen én geeft tijd terug aan ondernemers, zodat ze zich kunnen richten op wat er echt toe doet: klanten helpen, hun bedrijf runnen en groeien.