Directeur Gant Benelux: Het merk is weer terug op de markt
bezig met laden...
“We hadden niet durven dromen dat we qua resultaten hier nu zouden staan.” Vol optimisme is algemeen directeur van Gant Benelux Richard Engelander, want een nieuw hoofdstuk is aangebroken voor Gant Benelux. De dochtermaatschappij van het van oorsprong Zweeds-Amerikaanse mode- en lifestylemerk zet, na het faillissement van twee jaar geleden, zijn eerste grote stappen in Nederland en België. En wel met twee winkelopeningen in Den Haag en Gent. FashionUnited sprak Engelander telefonisch over de periode na de doorstart, de nieuwe filialen en ambities voor de komende jaren.
Toen familiebedrijf Gant ruim dertig jaar geleden naar de Benelux kwam, ging het het bedrijf voor de wind. In de beginjaren vielen vooral mannelijke Nederlandse en Belgische studenten voor de collecties met een Amerikaans uiterlijk en de merkstrategie van het label: ‘kwaliteit en exclusiviteit’. Het succes van Gant, aanvankelijk vooral overhemdenproducent, groeide onder een meer diverse groep consumenten met de toevoeging van accessoire- en lifestyleproducten en de lijnen Gant Woman, Gant Home, Gant Kids, Gant Rugger en Diamond-G. Tot het Nederlandse Fashion Concept Group BV, het bedrijf dat het merk zo’n dertig jaar lang distribueerde in de Benelux, last kreeg van mindere resultaten. Daarop beëindigde Gant AB de licentieovereenkomst met de distributeur. Die werd op zijn beurt failliet verklaard in oktober 2015. Het merk beschikte indertijd over eigen winkels in Breda, Zeist, Maastricht en in het Belgische Brussel en Waveren. Besloten werd om de distributie in de Benelux voortaan zelf te regelen. Daar kwam Engelander om de hoek kijken. Gant AB stelde de voormalig wholesale manager van Fashion Concept Group aan als algemeen directeur van Gant Benelux.
“We hadden niet durven dromen dat we qua resultaten hier nu zouden staan.”
Gant opent nieuwe winkels in Nederland en België
Na een tijd van stilte zet Gant nu de eerste grote stappen in de Benelux. Het label opent twee nieuwe winkels in april, een aan de Hoogstraat in Den Haag en een aan de Kouterdreef in Gent. Beide filialen beschikken over een winkeloppervlak van ruim 180 vierkante meter en bieden zowel de heren- als damescollecties van het merk aan. De vestigingen bevinden zich op locaties tussen namen als Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Lacoste, Hugo Boss en Scotch & Soda in en zijn ingericht volgens een vernieuwd winkelconcept, dat tot nu toe alleen in de flagshipstores in Londen en Oslo is toegepast. “Het interieur is een mix van modern en klassiek, en bevat met name hout en staal. Het is nu een ruimtelijk, open geheel,” aldus Engelander.
Aan het openen van de winkels is een drukke periode voorafgegaan. Die periode begon direct na het aantreden van Engelander bij Gant Benelux in december 2015. “Het was erg hectisch. Drie weken later moest er een seizoen worden gedraaid, dus halsoverkop vestigden we ons tijdelijk in een kantoor in Bunschoten,” aldus Engelander. Na enkele maanden vond hij een definitieve locatie, namelijk een ruim kantoor op IJburg in Amsterdam. “Daar begonnen we met zes mensen. We gingen door met de Nederlandse winkels in Maastricht, Roermond en Lelystad en de shop-in-shops in De Bijenkorf.” Pas enkele maanden later ging de focus ook naar België. “Dat was destijds nog niet failliet, dus daar konden we niets realiseren. Uiteindelijk zetten we daar twee bestaande winkels voort.” Inmiddels bestaat het Benelux-team uit veertien mensen. “We zijn flink gegroeid.”
“We willen in 2020 nog steeds het beste lifestylemerk in het segment zijn.”
Engelander: “We investeren flink in kwaliteit en klanten”
Hoewel Gant Benelux tijdens de transitiefase enkele klanten heeft zien verdwijnen, is Engelander positief over wat het bedrijf tot nu toe heeft bereikt. Financiële details geeft hij niet, maar wel kan hij vertellen dat hij en de Zweedse directie van Gant AB “twee jaar geleden niet hadden durven dromen dat we qua resultaten en cijfers hier nu zouden staan”. Inmiddels heeft het label zijn klantenbestand weer uitgebreid. “Het team is gegroeid en dat investeert nu flink in kwaliteit en klanten.”
Zowel Engelander als Patrik Nilsson, CEO van Gant AB, lieten eind 2015 aan FashionUnited weten in 2020 het beste lifestylemerk in het segment te willen zijn. “Die ambitie hebben we nu nog steeds,” vertelt Engelander. “Onze wereldwijde resultaten zijn zeer goed, zeker als je het vergelijkt met een paar jaar geleden.” Het merk gaat onder andere zijn zichtbaarheid in Nederland en België vergroten. “De komende jaren willen we winkels in de grotere steden openen. Dat gaan we wel rustig aan doen.” Namen van specifieke steden noemt Engelander liever nog niet. Daarnaast gaat het label zich meer richten op e-commerce. Vorige maand lanceerde het al een eigen webshop in België en nu gaat het team verder kijken naar de mogelijkheden voor een omnichannel strategie.
Onlangs nam Gant AB de Duitse tak van het merk over. Onder Gant AB vallen naast de Benelux en nu Duitsland ook de Amerikaanse en Britse markt. Gant, opgericht in 1949, is momenteel actief in zeventig landen wereldwijd, met 750 eigen winkels en 4.000 verkooppunten.
Beeld: Gant