Dr. Martens klaagt Temu aan voor merkinbreuk
bezig met laden...
Dr. Martens wil een rechtspraak aanspannen tegen Temu omdat het bedrijf inbreuk doet op het handelsmerk. Dr. Martens wil een poging doen om de Chinese marktplaats te weerhouden van het gebruik van zoekwoorden die geassocieerd worden met het merk.
De rechtszaak is, volgens een bericht van The Times, aangespannen bij het Hooggerechtshof van het Verenigd Koninkrijk, waarin wordt beweerd dat Temu Google-advertenties heeft gebruikt om laarzen te promoten op zijn platform, waar het woorden gebruikt als “Dr. Martens” en “Airwair”.
Door dit te doen, hebben de advertenties en producten van Temu, Dr. Martens uit de top van de Google-zoekresultaten van het merk gegooid.
Volgens Dr. Martens gaan de acties van Temu ook in tegen het eigen beleid van Google, dat advertenties verbiedt die handelsmerkrechten schenden. Dit is echter meestal niet gekoppeld aan het gebruik van specifieke zoekwoorden.
Dr. Martens is niet de eerste die juridische stappen onderneemt tegen het snelgroeiende Temu. Shein, de concurrent van de e-tailer op het gebied van fast fashion, heeft het bedrijf ook voor de rechter gedaagd vanwege “misleidende verklaringen” en beweringen over gekopieerde afbeeldingen.
Ondertussen staan de zorgen over de praktijken van Temu centraal in een lopend onderzoek door Zuid-Koreaanse toezichthouders, die het platform onderzoeken op verdenkingen van valse reclame en oneerlijke praktijken.
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling door Sylvana Lijbaart.