Duurzaam schoenenmerk Allbirds komt naar Nederland

Het Amerikaanse schoenenmerk Allbirds is vanaf aankomende zomer in Nederland verkrijgbaar, dat heeft sustainability manager Hana Kajimura tijdens een gesprek bij het Fashion for Good Museum in Amsterdam bekendgemaakt. Kajimura was in Amsterdam voor het World Retail Congress waar Allbirds de ‘Retail Startup of the Year’ award kreeg toegekend.

Kajimura wilde nog geen datum noemen, noch kon ze zeggen of het merk van plan is een fysieke winkel in Nederland te openen. Allbirds is een ‘direct-to-consumer’ merk dat e-commerce en fysieke winkels combineert. Het merk is actief in de Verenigde Staten, Canada, Nieuw Zeeland, het Verenigde Koningrijk en China.

Wat Kajimura wel kon bevestigen is dat Allbirds snel wil uitbreiden in Europa. Het merk landde in oktober vorige jaar in Engeland. Tot nu toe reageert de Britse consument positief. “We zijn ontzettend blij met hoe enthousiast de Britten zijn over ons product," zei Sandeep Verma, Managing Director voor Europa, tijdens een eerder telefoongesprek met FashionUnited.

Op dit moment is de winkel van het Fashion for Good museum de enige plek in Nederland waar schoenen van Allbirds te vinden zijn.

Duurzaam schoenenmerk Allbirds komt naar Nederland

Een droomverhaal

Het verhaal van Allbirds is de droom van elke startup. Het bedrijf werd in 2016 in San Francisco opgericht door Joey Zwillinger en de voormalig footballspeler Tim Brown. Brown komt uit Nieuw Zeeland, een land met meer dan 70 miljoen schapen, en hij vroeg zich af waarom wol niet in schoenen werd gebruikt.

In slechts drie jaar tijd heeft Allbirds meer dan één miljoen schoenen verkocht en 77 miljoen dollar (omgerekend zo’n 68 miljoen euro) opgehaald. In de laatste financieringsronde werd het bedrijf op 1,4 miljard dollar (1,25 miljard euro) gewaardeerd, zo meldt de Amerikaanse krant The Wall Street Journal. Beroemdheden zoals Barack Obama, Cindy Crawford en Mila Kunis dragen regelmatig Allbirds schoenen, acteur Leonardo DiCaprio is zelfs een van de investeerders.

Hoe kon Allbirds zo snel groeien? Het antwoord: duurzaamheid, comfort en minimalisme, drie trends die alleen maar sterker worden. Uit een recent rapport van Deloitte blijkt dat meer dan 80 procent van millennials de milieupraktijken van bedrijven zeer belangrijk vinden. Een andere studie uitgevoerd door de Britse NGO Fashion Revolution toont aan dat één op de drie Europese consumenten rekening houdt met duurzaamheid wanneer ze kleding kopen. Naast de biologisch afbreekbaar merino wol gebruikt Allbirds andere duurzame materialen zoals Tencel Lyocell, gerecycled karton en gerecycled plastic flessen. De zool bevat SweetFoam, een carbon-negatief EVA van suikerriet ontworpen in samenwerking met een bedrijf uit Brazilië.

Kleding en schoenen met een simpel design worden ook steeds populairder. Euromonitor meldt in zijn rapport over consumententrends voor 2019 dat producten die als minimalistisch, ambachtelijk of basic worden gezien de nieuwe statussymbolen zijn. Waarom? In een wereld met zoveel informatie, willen veel mensen het leven makkelijker en eenvoudiger maken met minder spullen. “Less is more”, dus.

De schoenen van Allbirds zijn unisex en hebben geen grote logo's of opvallende details. “Bij Allbirds zeggen we altijd dat ons design ‘the right amount of nothing’ (‘de juiste hoeveelheid niks’) heeft,” legt Verma uit. “In plaats van producten te creëren met dezelfde opzichtige, ‘over-designed look’ die de schoenenmarkt domineert, begrijpen we dat simpliciteit een universele aantrekkingskracht heeft. Daarom verwelkomen consumenten een ‘clean’ silhouet."

Ook hechten consumenten steeds meer waarde aan comfort, aldus Euromonitor. Allbirds belooft dat zijn sneakers de “meest comfortabele schoenen ter wereld” zijn. Misschien is dat een beetje overdreven, maar het klopt wel dat de schoenen zacht, licht en flexibel aanvoelen.

Het maakt Kajimura niet uit waarom consumenten Allbirds schoenen kopen. “Natuurlijk kopen veel mensen onze schoenen alleen omdat ze ze leuk vinden of omdat ze comfortabel zijn... Maar dat ga je niet tegen je vrienden zeggen! Je zegt ‘oh, ik heb het gekocht omdat ze super duurzaam zijn’ want dat is ‘cooler’. Zo beginnen wij een dialoog. Door onze producten doen we een deur open om mensen op te voeden over de belang van duurzaamheid."

Foto’s: Allbirds Facebook

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN