Duurzame mode-experts behalen internationale groei dankzij Enterprise Europe Network
bezig met laden...
Roosmarie Ruigrok is de drijvende kracht achter Clean & Unique: met dit platform verbindt en begeleidt zij modeondernemers die duurzaam en circulair willen ondernemen. Dankzij Enterprise Europe Network (EEN), het internationale matchmakingplatform van de KVK, kwam ze in contact met een Spaanse producent van biologische katoen, het begin van een vruchtbare samenwerking.
Roosmarie Ruigrok is een expert op het gebied van duurzame mode en textiel. In 2007 startte ze het online platform Clean & Unique. “Het businessmodel is drieledig”, vertelt ze. “Ik adviseer modebedrijven die willen verduurzamen, daarnaast begeleid ik starters die duurzaam of circulair willen ondernemen op basis van een membership – we hebben zo’n 15 leden – en het online platform fungeert ook als een marktplaats. Zie het als een ‘Gouden Gids 3.0’ waar duurzame producenten, ateliers, stoffenfabrikanten en modelabels elkaar kunnen vinden.”
Matchmaking tijdens Modefabriek
In 2017 doet Ruigrok mee aan een side-event van de EU Fashion Match 7.0 tijdens de Modefabriek in Amsterdam. Het gaat om het programma ‘Company mission Catalan fashion companies to Dutch fashion market’. Hier pitchen diverse Spaanse deelnemers hun bedrijf aan de Nederlandse deelnemers. Eén van hen is Santi Mallorquí Gou, de directeur van Organic Cotton Colours (OCC). “Er was direct een klik,” aldus Ruigrok. “Dit Spaanse bedrijf produceert biologische katoen in zijn oorspronkelijke kleuren: ecru, groen en bruin. Dit betekent dat de stoffen niet meer geverfd hoeven te worden. Ook kan de katoen GOTS (Global Organic Textile Standards) gecertificeerd worden.”
Modeondernemers met een missie
Een dag na de Matchmaking tijdens de Modefabriek is er een informatieve netwerkbijeenkomst, georganiseerd door Fatma Sener van de KVK, adviseur en matchmaker voor ondernemers in de textiel- en modesector. Dit geeft Ruigrok de kans om Santi Mallorquí Gou beter te leren kennen en erachter te komen wat zijn bedrijf te bieden heeft. “Hij vertelde mij dat het biologische katoen van OCC per meter te koop is. Sterker nog: je kunt zelfs 25 centimeter afnemen. Voor startende labels is dit erg interessant, want veel producenten werken met minimumorders. Daarnaast heeft hij ook nog eens een waanzinnig mooi verhaal!” Beide ondernemers hebben als missie om de mode-industrie beter maken met duurzame en kwalitatief hoogwaardige producten.
Mooie samenwerkingen
In januari 2018 heeft Clean & Unique een agentovereenkomst gesloten om het biologische katoen van OCC te verkopen in Nederland en België. In korte tijd zijn daar al mooie samenwerkingen uit voortgekomen. Ruigrok: “Een early-adopter is Lazy Label. Dit merk maakt op maat gemaakte huisjassen van het biologische katoen van OCC. Drie andere merken zijn momenteel druk bezig met het ontwikkelen van samples. Naar verwachting lanceren zij hun collecties in het voorjaar van 2020.” Dankzij deze samenwerking heeft OCC meer reikwijdte op de Europese markt. Meer afzet betekent dat meer boeren in Brazilië, waar het biologische katoen van OCC vandaan komt, in hun levensonderhoud kunnen voorzien.
Klaar voor de toekomst
Fatma Sener van de KVK is trots op de succesvolle samenwerking. “Clean & Unique en OCC laten zien dat het mogelijk is om meer omzet te behalen en te groeien. En dat met een mooie, ambachtelijke productie. Wil je onderdeel zijn van de toekomst, dan is het essentieel om na te denken over het duurzaamheidsvraagstuk. Dat is iets wat ik ook altijd aan starters in de modesector meegeef.” Ruigrok is dankbaar voor alle support van EEN. “De netwerkbijeenkomsten heb ik altijd met beide handen aangegrepen, je ontmoet constant nieuwe mensen. Met OCC ga ik een langdurig partnership uitrollen: zo gaan we samen naar stoffenbeurzen in München en Londen en komt Santi Mallorquí Gou naar Nederland voor events van Clean & Unique. Alles waar ik als ondernemer voor sta wordt door deze samenwerking bekrachtigd.”
De KVK organiseert met EEN op 26 en 27 januari ”de EU Fashion Match 9.0 @Modefabriek in Amsterdam” voor nog meer internationale samenwerkingen voor de modesector.