Expert advies op de Modefabriek: 5 tips voor adverteren op Instagram
bezig met laden...
Instagram kan een krachtig hulpmiddel zijn als het gaat om het aanspreken van klanten, zeker in de modeindustrie waarin visuals belangrijk zijn. Content van merken creëert via Instagram 58 keer meer betrokkenheid dan via Facebook, maar er zijn volgens Marlous de Weerd, partner bij het in Amsterdam gevestigde creatief marketingbureau Daily Sirup, ook valkuilen. Ze deelde haar advies over de tool op de Modefabriek in Amsterdam.
Ken je doelen
Voorafgaand aan het opzetten van campagnes voor Instagram, moeten modemerken en -retailers zich twee zaken afvragen: Wat is mijn doel en wie is mijn doelgroep? Zonder enig duidelijk idee, lopen bedrijven het risico om budget te verspillen. Merken moeten ook beslissen over een contentstrategie, thema’s die ze willen communiceren en consequent zijn, aldus De Weerd. Het kan handig zijn om aan contentkalender met toekomstige posts te maken. Daarnaast is focus heel belangrijk. Instagram maakt het mogelijk gericht relevante gebieden of groepen te targeten. Zo is het mogelijk om een evenement te promoten onder een lokaal publiek.
Vertel je verhaal
Bij het maken van beeld en content is het niet voldoende om simpelweg informatie te bieden en te zeggen ‘koop me, ik ben hier goed in’, zegt De Weerd. Het gaat om het vertellen van het verhaal achter een product, wat een merk kan toevoegen aan het dagelijks leven van een klant. Ook moet elke foto een verhaal op zich zijn en niet alleen producten weergeven. Vertel je verhaal via een clean, eenvoudig, mooi, creatief canvas. Let ook op details als belichting, hashtags en bijschriften voor een samenhangend merkverhaal. Instagram-gebruikers willen dat je een verhaal vertelt en niet producten verkoopt.
Wees authentiek
Gebruik geen stockfotografie, ga voor authentiek beeld, met echte mensen, adviseert De Weerd. Het lijkt logisch, maar veel mensen investeren daar volgens De Weerd niet in. Zelfs als het geld kost, is het belangrijk om foto’s te maken om een echt gevoel voor je merk te creëren. Foto’s moeten er realistisch uitzien, niet als geadverteerde inhoud. Dit meisje in de Instagram-post van Levi’s ziet eruit alsof ze op vakantie is, het ziet er natuurlijk uit, aldus De Weerd. Mensen genieten van inspirerende, goed gefotografeerde inhoud. Gebruik ook geen tekst in beeld zoals bij advertenties.
Houd het simpel
Als het om betaalde Instagram-campagnes gaat, probeer het koopproces voor je doelgroep dan eenvoudig te maken. Instagram shopping is de ideale tool om dit te doen. Hiermee kan men winkelen zonder de app te verlaten. De Weerd adviseert merken het altijd bij één product per post te houden, want dat levert meer op dan het adverteren van meerdere items tegelijk. Je verkoopt meer als je je richt op één prachtig uitgelicht product, zegt ze.
Werk met influencers
Denk bij het vertellen van je verhaal aan een samenwerking met influencers. Ze hebben een groot bereik en loyale volgers die jouw bericht zullen zien. Als je je doelgroep duidelijk hebt geïdentificeerd, vind je eenvoudig een influencer die bij je merk past.
Influencers kunnen tegenwoordig erg duur zijn. Volgens een onlangs gepubliceerde lijst van Blogmeter en HopperHQ vragen sommige influencers 18.000 dollar per post. Soms is het beter om samen te werken met zogenaamde micro-influencers om een specifieke doelgroep te bereiken, aldus De Weerd. Wat je wilt bereiken, is dat volgers van de influencer geïnteresseerd raken in het gepromote product en niet hoe de influencer eruit ziet. De post van Luxblog voor het Nederlandse merk Otentic Perfumes zorgde bijvoorbeeld voor nieuwsgierigheid, likes en opmerkingen over de gepromote geur, zegt De Weerd over de samenwerking die zij heeft geïnitieerd.
Aan nieuwkomers op het gebied van Instagram en social media-advertenties adviseert De Weerd om te investeren in professioneel advies om de basis op te zetten. Zelfs een dag durende cursus kan helpen om de basis te leren. Dat bespaart later veel tijd.
De acht experts waren te vinden in Modefabriek hal noord. Modefabriek vond plaats op 8 en 9 juli in de Rai. De volgende editie van de modevakbeurs vindt plaats op 20 en 21 januari 2019.
Lees ook de Modefabriek reportage: Zomerse temperaturen tijdens Modefabriek: ‘kwaliteit bezoekers ligt hoog’
Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.
Beeld: Marlous de Weerd | Daily Syrup