FashionUnited Top 100 Index: 20 topbedrijven overtreffen samen Apple
bezig met laden...
In 2010 lanceerde FashionUnited haar mode en mode-industrie benchmark, gevormd door de 100 grootste spelers uit de sector, op basis van beurswaarde. Op dat moment hadden 20 grootste en toonaangevende modebedrijven in de index een gecombineerde beurswaarde van 314,7 miljard dollar. Dat is 27,4 procent van het huidige beurswaarde van Apple. Sinds de lancering zijn zowel de industrie als de FashionUnited Top 100 Index snel geëvolueerd, en vandaag de dag hebben de 20 grootste modebedrijven binnen de index samen een waarde die 14,5 procent hoger is dan de beurswaarde van Apple.
Terwijl Apple een beurswaarde van 663,85 miljard dollar had, zijn de 20 grootste, toonaangevende en beursgenoteerde modebedrijven in de index samen 772,97 miljard dollar waard. Elk van deze 20 bedrijven hebben hun beurswaarde afzonderlijk zien groeien met gemiddeld 245,6 procent.
Inditex groeide sinds 2010 met maar liefst 280,6 procent
Inditex heeft in absolute waarden de grootste groei doorgemaakt. Het Spaanse modebedrijf zag het kapitaal met 280,6 procent stijgen, van 36 miljard dollar in 2010 tot 101 miljard dollar nu. Dit is een stijging van 65 miljard dollar.
Nike komt op de tweede plaats met een groei van 62.3 miljard dollar in het marktkapitaal, dit is gelijk aan 289,9 procent. Vandaag de dag heeft het sportmodemerk een waarde van 95,1 miljard dollar. Daarop volgend komt de Amerikaanse TJX, die een stijging heeft van 287,8 procent, en 32.3 miljard dollar, naar een waarde van 49,5 miljard dollar. Als vierde eindigt de luxegoederen groep LVMH, die sinds 2010 de beurswaarde zag oplopen naar 30,4 miljard dollar. Met een huidige beurswaarde van 54,2 dollar komt dat neer op een stijging van 154,1 procent. LVMH wordt in marktkapitaalgroei gevolgd door de Zwitserse luxegroep Richemont, de Franse luxe gigant Hermès en het Japanse antwoord op Inditex; Fast Retailing.
Procentueel gezien is de marktwaarde van Under Armour, met 1.205,9 procent, het meest gestegen. Under Armour wordt op een afstand gevolgd door VF met 384,8 procent, L Brands met 367,1 procent en de Britse Next Plc. met 310,5 procent.
20 grootste modebedrijven uit de index boeken samen een winst van 84 miljard dollar
Modebedrijven zijn een aantrekkelijke investering, en dat betekent dat de omzet jaarlijks sterk kan stijgen. In 2015 waren de 20 bedrijven binnen de FashionUnited Top 100 Index gezamenlijk goed voor een omzet van maar liefst 337,5 miljard dollar. In vergelijking: dat is 4,7 keer de waarde van de totale verkoop in de moderetail in het Verenigd Koninkrijk, en 1,4 keer de waarde van de totale verkoop in de moderetail in de Verenigde Staten.
In 2010 had de top 20 van de index echter nog een gezamenlijke omzet van 253,4 miljard dollar, oftewel 84 miljard dollar minder en 33 procent lager dan vandaag de dag. In de afgelopen 5 jaar is gecombineerde omzet dus goed voor 4 keer de Britse omzet in moderetail en 1,2 keer de Amerikaanse omzet in moderetail.
Naast het verhogen van de gecombineerde omzet met 35,9 procent, behaalden de 20 grootste modebedrijven van de FashionUnited Top 100 ook een groter aandeel in de verkoop van mode wereldwijd.
Inditex haalt Hermès in als grootste modebedrijf sinds 2010
LVMH behaalde sinds de start van de FashionUnited benchmarkindex een absolute omzetgroei van 11,7 miljard dollar. Een andere luxespeler die bovenaan staat in de top 100 is Christian Dior, die de omzet in 5 jaar met 11,2 miljard zag stijgen. Kijkend naar relatieve omzettoenames groeide Under Armour met 359,8 procent het sterkst, gevolgd door de Zwitserse luxegroep Richemont, de Franse luxe gigant Hermès en het Japanse antwoord op Inditex; Fast Retailing (169,7 procent).
Eigenlijk is er niet heel veel veranderd in de top van de FashionUnited Top 100 Index in de afgelopen vijf jaar; de 4 bedrijven met de hoogste absolute stijging in beurswaarde hebben ook de grootste absolute stijging in omzet geboekt. Van die 4 bedrijven bekleden Inditex, Nike en LVMH het toppodium in de FashionUnited Top 100 Fashion. TJX staat op de 5e plaats in de top 100, en is sinds 2010 2 plaatsen opgeschoven. LVMH stond vanaf 2010 op de eerste plaats, maar werd in 2013 ingehaald door Inditex.
Een andere recente verschuiving was die van Nike, die 2 plaatsen opschoof van de 4e naar de 2e plaats. Daarmee stootte het sportmerk LVMH van de 2e plaats af, die doorschoof naar plaats 3.
Under Armour en Next zijn de grootste winnaars
Opvallend is de snelle ontwikkeling van Under Armour, die de leidende positie heeft in het verhogen van de beurswaarde en het verhogen van de omzetgroei. De beurswaarde van 1,7 miljard dollar was in 2010 goed voor plaats 48, maar inmiddels is de beurswaarde gestegen naar 20,5 miljard dollar, waarmee het bedrijf nu op de 12e plaats staat.
Next Plc kwam in 2010 uit op de 24e plaats maar is inmiddels geklommen naar de 15e positie. De beurswaarde steeg met 310,5 procent, en de omzet steeg met 117,3 procent, wat neerkomt op 5,3 miljard dollar in 2010 en 6,2 miljard dollar in 2014. Opvallend is echter wel dat zowel Next Plc en Under Armour de enige nieuwkomers in de FashionUnited Top 100 Index zijn geweest in de afgelopen vijf jaar.
Er zijn echter ook dalers; zo stond Coach op de 12e plaats in 2010 met een beurswaarde van 11,6 miljard dollar en is het bedrijf inmiddels ver gedaald. Momenteel staat het bedrijf op de 29e plek met een beurswaarde van 8,0 miljard dollar, wat neerkomt op een daling van 3,6 miljard dollar. Data van FashionUnited suggereren dat dat vooral toe te schrijven is aan een lagere omzet. In het fiscale jaar 2015 boekte Coach Inc. een netto-omzet van 4,2 miljard dollar, dat niet veel afweek van de omzet in 2011. In 2013 steeg de omzet tot 5,1 miljard dollar, maar sindsdien is de omzet dalende.
Ook Polo Ralph Lauren moest zijn 19e positie uit 2010 inleveren. Waar het eerst een beurswaarde had van 7,2 miljard dollar, is de waarde nu gedaald tot 6,6 miljard dollar, waarmee het bedrijf nu op de 34e plaats eindigt. De verschuiving is echter niet te wijten is aan de dalende inkomsten, maar aan het verlies van marktaandeel ten opzichte van concurrenten als Hugo Boss.
Tekst: Angela Gonzalez-Rodriguez voor Fashionunited.uk. Vertaling en bewerking: Anne Buis