• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Forse omzetgroei voor Alibaba in Q3

Forse omzetgroei voor Alibaba in Q3

Door Esmee Blaazer

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De omzet van de Chinese webgigant Alibaba steeg in het derde kwartaal met 55 procent tot 34,3 miljard yuan, omgerekend 4,5 miljard euro. Analisten rekenden op een stijging van 54 procent. Alibaba doet vooral goede zaken gedaan met clouddiensten en consumentenverkopen via mobiele apparaten, zo maakte het bedrijf bekend.

De aangepaste winst per aandeel kwam ook hoger uit; deze steeg met 46 procent van 3,61 naar 5,26 yuan, ofwel 0,70 euro. De nettowinst daalde met ruim 66 procent tot 7,1 miljard yuan, ofwel 95 miljoen euro. Dat komt volgens het bedrijf door een een eenmalige meevaller van 18,6 miljard yuan in dezelfde periode vorig jaar.

Momenteel bereidt Alibaba zich voor op Single's Day, de drukste dag voor de Chinese e-commerce. In 2009 koppelde e-commercegigant Alibaba een groot online shopevenement aan deze dag, waarop singles online kunnen winkelen met grote kortingen. Single's Day is uitgegroeid tot de belangrijkste winkeldag van het jaar. In 2015 boekte Alibaba op deze dag een recordomzet van 14,3 miljard dollar (13,4 miljard euro). Per minuut werden 120.000 order geplaatst.

Alibaba passeerde dit jaar de 3 biljoen yuan (404 miljard euro) en zei in april dat het de grootste retaileconomie was geworden wat de bruto handelsvolume betreft. De e-commercegigant verwacht dat de bruto handelsvolume van zijn sites in fiscaal 2020 1 biljoen dollar zal bereiken.

In het tweede kwartaal steeg de omzet van Alibaba met 59 procent tot 32,3 miljard yuan (4,4 miljard euro). Dat was de grootste omzetstijging sinds de beursgang in 2014.

Foto: Alibaba

Alibaba