Google Assistant beschikbaar in Nederlands; Bol.com en PostNL hebben zogeheten actions
bezig met laden...
De Nederlandstalige variant van spraakassistent Google Assistant is beschikbaar. Google start vandaag met de uitrol en introductie van de Nederlandse Google Assistent voor Android en iOS. Dat melden diverse media. Verschillende Nederlandse bedrijven hebben een zogeheten 'action' op de Google Assistent gemaakt, zo meldt Twinkle Magazine. Hierdoor is het mogelijk Bol.com te vragen naar een goed cadeau.
Het gaat om een pilot, stelt Bol.com woordvoerder Marjolein Verkerk tegenover Twinkle. De pilot zal 'zeker tot het einde van het jaar' gaan duren, vertelt zij aan het online magazine. "We willen vooral veel ervaring opdoen. Ontdekken hoe onze klanten stembesturing ervaren en de vragen die gesteld zullen worden. Het is niet de verwachting dat alle acht miljoen klanten van Bol.com direct gebruikt zullen maken van deze mogelijkheid," verklaart de woordvoerder aan Twinkle Magazine. Het online magazine vraagt Bol.com ook naar de toekomstplannen met de spraakassistent. Daarover zegt Verkerk: "Wellicht wordt dat in de toekomst uitgebreid met echt winkelen of betalen, maar voor nu is het nog te vroeg om daar concreet over te zijn. Eerst een goede start maken."
Ook kunnen consumenten aan "Daan" van bezorgdienst PostNL vragen wanneer een pakketje komt. "De komende maanden ontwikkelt Daan zich verder en zal hij meer en meer vragen kunnen beantwoorden', verklaart product owner chatbots Timo Snoek tegenover Twinkle Magazine.
Andere bedrijven die een Google Assistant Action hebben zijn Centraal Beheer, Eneco, Essent, ING, KLM, KRO-NCRV, NOS, NPO, Qmusic, Rabobank, Ritual, Transavia en Unilever. Daarnaast zijn ook nieuwsbulletins van een aantal Nederlandse nieuwsorganisaties oproepbaar via de Google Assistent.
Het lijkt waarschijnlijk dat er later ook een versie met een 'Vlaamse
persoonlijkheid' komt, zo meldt Datanews.knack.be
Over spraakassistentie
Nederlandse consumenten zijn al gewend om iets in te spreken op een apparaat, 18 procent geeft aan regelmatig dit te doen, zo bleek in april uit een onderzoek van ABN Amro.Denk aan Siri, Whatsapp en Messenger op smartphone en de bediening van een auto door middel van de stem. Uit het onderzoek bleek ook dat retailers kansen zien in voice assistant shopping.