ABN Amro: ‘Één op de vijf koopt in 2021 via stemgestuurde techniek’
bezig met laden...
Consumenten laten steeds meer van zich horen - figuurlijk en letterlijk. Voice assisted shopping, winkelen met je stem, blijkt bezig met een opmars, zo luidt het onderzoek van ABN Amro. Bijna eenderde van de consumenten verwacht in 2021 regelmatig gebruik te maken van een stemgestuurd apparaat tijdens het winkelen.
Steeds meer consumenten zijn dus bereid om door middel van een stemassistent te winkelen, maar hoe werkt het precies? Er zijn al verschillende stemassistenten beschikbaar waar je een informatieverzoek of een opdracht aan geeft. Denk bijvoorbeeld aan Echo Look en Echo Show van Amazon, Home van Google en de HomePod van Apple. Deze apparaten zijn nog niet in de Nederlandse taal beschikbaar, alhoewel Google wel heeft aangekondigd dat dit jaar de Nederlandse optie beschikbaar wordt. Door middel van deze apparaten kun je productinformatie opvragen, een boodschappenlijst samenstellen en bestellingen plaatsen. De gebruiker spreekt simpelweg in wat hij of zij wil hebben, sluit af met ‘bestel’ en de stemassistent zoekt het product online op. De assistent vertelt de gebruiker vervolgens hoeveel het product of de lijst van producten kost en wanneer het bezorgd wordt. Om de actie af te sluiten hoeft alleen nog maar ‘bevestig bestelling’ gezegd worden en de order is geplaatst. Albert Heijn heeft dit bijvoorbeeld al mogelijk gemaakt in de Appie-app door middel van Siri op iOS-telefoons.
ABN AMRO: 40 procent consumenten bereid kleding te kopen door middel van stemgestuurde techniek
Nederlandse consumenten zijn al gewend om iets in te spreken op een apparaat, 18 procent geeft aan regelmatig dit te doen. Denk aan Siri, Whatsapp en Messenger op smartphone en de bediening van een auto door middel van de stem. Over drie jaar verwacht 32 procent van de ondervraagden dan ook liever een boodschap in te spreken dan deze boodschap te typen. 18 procent van de deelnemers verwachten in 2021 werkelijk bestellingen te doen door middel van voice assisted shopping. De voorkeur ligt bij de consumenten wel om iets in te spreken door middel van de eigen smartphone, in plaats van een apparaat in een winkel. 86 procent geeft hier de voorkeur aan.
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten bereid zijn om mode en schoenen te kopen door middel van voice assisted shopping. 40 procent van de ondervraagden zijn bereid mode op deze manier te kopen, de bereidheid voor de aankoop van schoenen ligt iets lager. Over het algemeen geven de ondervraagden de voorkeur aan het verkrijgen van informatie door middel van voice, het betalen door middel van de stem is nog het minst populair. De grootste zorgen betreft voice assisted shopping is de veiligheid en het vertrouwen in stemherkenning bij verkoudheid of stemvervorming. Daarnaast vinden mensen het onpersoonlijk en willen ze niet in het openbaar tegen een apparaat praten. Er valt dus ook zeker nog iets te zeggen voor de menselijke winkelassistent.
ABN Amro: Retailers zien grote kansen in voice assisted shopping
Het positieve geluid komt echter niet alleen bij de consumenten vandaan, ook de retailers zien het positief in. Zes op de tien van de ondervraagde retailers ziet de opkomst van voice in het verkoopproces als een grote kans. Tweederde verwacht in 2021 voice assisted shopping aan te kunnen bieden voornamelijk om het gemak voor de klant te verhogen. Wel wil ongeveer de helft van de retailers voice assisted shopping aanbieden met een partner. Henk Hofstede, Sector Banker retail bij ABN Amro en mede-auteur van het onderzoek, vertelt dat er nog geen specifieke voorbeelden zijn van kleding of schoenenretailers in Nederland die al gebruik maken van deze manier van winkelen. De deelnemende retailers aan het onderzoek verwachten dat 29 procent van de consumenten gebruik gaat maken van voice in het winkelproces in 2021.
Retailers die aangeven niet voice assisted shopping te gaan gebruiken de komende drie jaar hebben hier verschillende redenen voor. De grootste reden (45 procent) is de verwachting dat het niks toevoegt aan hun zaak. Daarnaast verwacht 34 procent dat het ontwikkelingsbudget groot is om dit te verwerken in het bedrijf en dat de innovatie te vroeg komt.
Kortom: ABN Amro ziet zoals de retailers grote kansen voor voice assisted shopping in Nederland. “Ons leven als consument raakt sowieso meer ‘verpakt’ in algoritmen, en omdat we bij de Europese koplopers horen op het gebied van online aankopen.” Veiligheid is een belangrijk thema in dit gebied. Om voice assisted shopping goed te doen raad het onderzoek aan om samen te werken, een voice-strategie te ontwikkelen en data, technologie en processing te combineren.
Beeld: Pexels.com