Google investeert 474 miljoen in JD.com
bezig met laden...
Als onderdeel van een strategisch partnerschap gericht op het versterken van JD.coms positie op de retailmarkt, investeert Google 550 miljoen dollar (474 miljoen euro) in de Chinese e-commercegigant. JD.com heeft via een persbericht aangekondigd dat beide bedrijven samenwerken aan een reeks ‘strategische initiatieven’, waaronder de gezamenlijke ontwikkeling van nieuwe retailoplossingen in de regio's Zuidoost-Azië, Verenigde Staten en Europa.
"De samenwerking met Google biedt een breed scala aan mogelijkheden om consumenten over de hele wereld onze retailervaring aan te bieden", aldus Jianxing Liao, Chief Strategy Officer van JD.com in de verklaring. "De samenwerking markeert een belangrijke stap voorwaarts voor de wereldwijde modernisering van de detailhandel."
JD.com voegt hier in het persbericht aan toe dat de twee bedrijven door het samenvoegen van de logistieke expertise van JD.com en de technologische kwaliteiten van Google nieuwe infrastuctuuroplossingen voor de retail gaan ontwikkelen die als doel hebben ‘de consument een gepersonaliseerde en wrijvingsloze winkelervaring aan te bieden’. JD schrijft in het bericht ook van plan te zijn een selectie van ‘hoogwaardige producten’ in meerdere regio’s beschikbaar te stellen via Google Shopping.
De investering van Google helpt JD.com verder te groeien op de Amerikaanse en Europese markt, zodat het tegenwicht kan bieden aan andere e-commercegiganten zoals Amazon.com. Google nam onlangs een aandeel in het Indonesische Go-Jek. Volgens Reuters heeft het internetbedrijf ook zijn pijlen gericht op het Indiase e-commercebedrijf Flipkart. Volgens de nieuwswebsite intensiveert Google zijn aanwezigheid op de Aziatische markt omdat deze op dit moment de snelst groeiende middenklasse heeft. Door een gebrek aan kennis op het gebied van infrastructuur en detailhandel zijn er in Azië nog veel investerings- en daarmee groeimogelijkheden.
Richard Liu startte in 1998 JD Multimedia wat nu JD.com is. Het online retailbedrijf is inmiddels uitgegroeid tot de grootste etailer van China. JD.com, Inc. rapporteerde het afgelopen financiële jaar een brutowinst 7,8 miljard dollar (6,3 miljard euro), een winstgroei van 43,7 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De omzet voor het gehele jaar bedroeg 55,7 miljard dollar (45,3 miljard euro).