Groei Global Fashion Group vertraagt in 2016
bezig met laden...
De Global Fashion Group heeft de netto-omzet in het afgelopen jaar met 26,4 procent zien stijgen naar 1 miljard euro. De brutowinst bedroeg 433,5 miljoen euro, waarmee het 42,4 procent bijdraagt aan de netto-omzet. Het EBITDA kwam uit op een verlies 127,9 miljoen. Het aantal orders groeide in 2016 met 10,5 procent naar 9,5 miljoen.
In het vierde kwartaal steeg de omzet minder snel met een percentage van 21,4 procent, ofwel 317,3 miljoen euro. De bruto winstmarge steeg met 43,4 procent naar 137,7 miljoen euro. In de laatste drie maanden van het jaar kwam het aangepaste EBITDA uit op een daling van 8,9 procent tot een verlies van 28,1 miljoen euro.
Omzet Global Fashion Group stijgt met 26,4 procent in 2016
Lamoda rapporteerde een omzetgroei van 39,6 procent voor het gehele jaar tot 305,1 miljoen euro. Voor het laatste kwartaal werd een groei van 41,8 procent gerapporteerd bij een omzet van 1064 miljoen euro, ondanks moeilijke retailomstandigheden.
Bij Dafiti groeide de omzet in 2016 met 9,8 procent naar 315,5 miljoen euro, met een omzetstijging van 8,3 procent tot 99,6 miljoen euro in het laatste kwartaal. De Global Fashion Group benadrukte de moeilijke marktomstandigheden in Brazilië en Argentinië. Namshi zag de omzet uitkomen op 136,2 miljoen euro, ofwel een stijging van 26,1 procent. Voor het laatste kwartaal van het jaar werd een stijging van 4,7 procent gerapporteerd, met een bedrag van 34,7 miljoen euro. Zalora en The Iconic rapporteerden een gezamenlijke jaaromzet van 261,2 miljoen euro bij een stijging van 35,6 procent. In het vierde kwartaal steeg de omzet met 26,6 procent naar 75,4 miljoen euro.
De aangepaste EBITDA-marge voor het hele jaar steeg van een verlies van 26,9 procent in 2015 naar een verlies van 12,5 procent, ofwel 14 procentpunt. De brutowinstmarge steeg met 2 procentpunt naar 42,2 procent. De overige procentpunt was het gevolg van effectievere winst in operaties, investeringen en marketing en nieuwe kostenstructuren. De verliezen in EBITDA verminderen jaarlijks met meer dan 40 procent, aldus de Global Fashion Group.
Nieuwe Chair voor Global Fashion Group
Naast de jaarcijfers maakte Global Fashion Group ook bekend dat Cynthia Gordan is gekozen als Chair van de Raad van bestuur. Ze is per direct werkzaam in haar nieuwe functie. In mei zal ze ook plaatsnemen in de Raad van bestuur van Kinnevik. Momenteel is ze ook member of the board van Tele2 en tot februari 2017 was ze CEO van de Afrikaanse divisie van Millicom.
In februari maakte de Global Fashion Group tevens bekend een strategisch partnerschap te zijn aangegaan met de Ayala Group, een van de oudste en grootste conglomeraten van de Philippijnen. Ayala heeft inmiddels een belang van 49 procent in Zalora Filippijnen.
In de Global Fashion Group worden vijf online modebedrijven ondergebracht; Dafiti (Zuid-Amerika), Lamoda (Rusland & CIS), Namshi (Midden-Oosten), The Iconic (Australië en Nieuw-Zeeland) en Zalora (Zuidoost-Azië en Australië). Oorspronkelijk was ook Jabong onderdeel van de groep. Bij de lancering werd de Global Fashion Group meteen een van de grootste e-commerce platformen ter wereld. Het mode e-commerce platform vertegenwoordigt 23 landen op 5 continenten. Kinnevik is een belangrijke aandeelhouder van Global Fashion Group en heeft 35 procent van het kapitaal in handen.
SamenvattingBeeld: Global Fashion Group website