H&M Group noteert omzetgroei van 11 procent in eerste negen maanden 2019
bezig met laden...
Hennes & Mauritz AB (H&M) gaat positief richting het laatste kwartaal van fiscaal jaar 2019. Het Zweedse modebedrijf rapporteert over de eerste negen maanden een omzet van 171,061 miljard Zweedse Kroon (15,785 miljard euro). Dat komt neer op een groei van 11 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De omzetgroei is te danken aan de ‘voortdurende transformatie-activiteiten’ en het daarmee stijgende aantal verkopen, aldus het bedrijf in het negen maanden-rapport. Karl-Johan Persson, CEO van H&M Group, verklaart: “Goed ontvangen zomercollecties en een groter marktaandeel tonen aan dat we goed op weg zijn met onze transformatie-activiteiten, om aan de steeds veranderende verwachtingen van klanten te kunnen voldoen.”
H&M Group noteerde een nettowinst van 9,231 miljard Zweedse Kroon (0,852 miljard euro), wat neerkomt op een winst per aandeel van 5,58 Zweedse Kroon (0,52 euro). Dit werd volgens het moederbedrijf van merken als H&M, & Other Stories, Cos en Arket aangedreven door eenmalige belastinginkomsten als gevolg van een belastinghervorming in de Verenigde Staten.
H&M Group realiseert groei in alle markten in eerste negen maanden 2019
“Groei was positief in veel markten, waaronder in de VS, waar de omzet in lokale valuta met 19 procent steeg,” verklaart Persson in het rapport. De directeur benadrukt de voornamelijk grote groei in Zuid-Amerika. Zo steeg de omzet in Chili met 32 procent. In India nam de omzetgroei van H&M Group met 29 procent toe, in Polen met 20 procent, in Italië met 15 procent en in Rusland met 12 procent.
De modegigant heeft in de eerste negen maanden H&M-winkels geopend in twee nieuwe markten, namelijk in Bosnië & Herzegovina en in Wit-Rusland. Daarmee is H&M Group momenteel aanwezig in 73 markten wereldwijd. Het bedrijf is van plan dit jaar nog de Tunesische markt te betreden met H&M. Verder zijn Cos, & Other Stories, Weekday, Monki en Arket met fysieke winkels sinds kort beschikbaar in IJsland, Luxemburg, Litouwen, Polen en de Verenigde Arabische Emiraten. Geplande nieuwe markten voor de rest van 2019 voor Cos, Weekday en & Other Stories zijn respectievelijk Slowakije, Zwitserland en Letland. Het totaal aantal winkelopeningen in 2019 zou dat uitkomen op 270, waarvan 220 van het merk H&M.
Tot nu toe heeft H&M Group zijn online deuren geopend in Mexico, Thailand, Indonesië, India, Noorwegen en China. Het bedrijf is van plan voor het einde van 2019 nog online te lanceren in Egypte.
H&M's Pay Later-dienst binnenkort in Nederland beschikbaar
Daarnaast is H&M Group bezig met de uitrol van het Pay Later-concept. Hierbij hebben klanten de mogelijkheid om pas later na het winkelen te betalen tegen factuur, zowel in fysieke als de online winkels. Klanten moeten dan wel lid zijn van het customer loyalty programma. De dienst zal later dit jaar in landen als Nederland, Zweden, Oostenrijk en Denemarkten worden gelanceerd, blijkt uit het negen maanden-rapport.
H&M Group rapporteerde eerder al over de cijfers in het derde kwartaal. De omzet over dat kwartaal liet een stijging van 12 procent zien, en het bedrijfsresultaat groeide met 26 procent.
Beeld: H&M image gallery