• Home
  • Nieuws
  • Business
  • HBC: lichte omzetstijging in Q2

HBC: lichte omzetstijging in Q2

Door May-Anne Oltmans

12 aug. 2016

Business

Het Canadese Hudson’s Bay Company (HBC) rapporteerde in het tweede kwartaal van boekjaar 2016 een lichte omzetstijging van 1,9 procent. Tegen constante wisselkoersen kwam dit neer op een daling van 1,3 procent.

De afdeling Department Store Group (DSG) behaalde een stijging van 2,6 procent, wat volgens het bedrijf te danken is aan de prestaties van warenhuis Hudson’s Bay. Warenhuis Saks Fifth Avenue boekte in hetzelfde kwartaal, dat overigens liep van 1 mei tot 30 juli 2016, een omzet die 2,7 procent hoger lag dan een jaar eerder.

Wanneer het gaat over de resultaten tegen constante wisselkoersen, bedroeg de omzetstijging bij de DSG 1,1 procent. Bij Saks Fifth Avenue geldt in dat geval een omzetdaling van 1,3 procent. HBC’s Europese afdeling, verantwoordelijk voor warenhuisketens Galeria Kaufhof, Galeria Inno en Sportarena, rapporteerde een omzet die met 0,9 procent was gestegen. De grote tegenvaller echter, was HBC Off Price, waaronder outletformules Saks Off 5th en Gilt vallen. Waar de ketens in dezelfde periode van vorig jaar een omzetgroei van 12,7 procent doormaakten, moesten beide dit jaar een daling van 11,4 procent incasseren.

HBC CEO Jerry Storch spreekt van een kwartaal waarin het bedrijf hard heeft gewerkt om verder te innoveren, om zich zo te onderscheiden van andere retailers. Met het geboekte resultaat van de afdling DSG is de CEO tevreden, evenals dat van HBC Europe. “HBC Europa presteerde goed in een geografisch-politieke omgeving die in toenemende mate onrustig is,” stelt Storch. De sterke terugloop bij de outletformules van HBC lagen volgens Storch al in de lijn der verwachtingen, en hebben te maken met de strategische wijzigingen die het bedrijf onlangs heeft doorgevoerd. Echter, beide maatregelen moeten volgens Storch op de lange termijn zorgen voor betere relaties met klanten. Ook wat betreft de resterende zes maanden van het lopende financiële jaar blijf Storch optimistisch: “Kijkend naar de tweede helft van het jaar, verwachten we dat de uitvoering van onze all-channel strategie in combinatie met algemene verbeteringen op het vlak van retail de groei van de verkoopcijfers zal stimuleren.”

Hudson’s Bay is momenteel actief in Canada, de Verenigde Staten, België en Duitsland en maakte eerder dit jaar bekend ook de stap naar Nederland te gaan wagen. Europa wordt steeds belangrijker voor het bedrijf, en daarom maakte HBC bekend het huidige hoofdkwartier van Galeria Kaufhof in Keulen te gaan moderniseren zodat dit complex uiteindelijk het nieuwe hoofdkwartier van HBC Europa kan worden. Het complex heeft een oppervlakte van 38.000 vierkante meter, en de huurovereenkomst loopt nog tot en met 2028. “Europa is momenteel goed voor een derde van onze totale business,” zegt Donald Watros, president van HBC International en voorzitter van de raad van bestuur van Galeria Kaufhof. “Keulen is d perfecte thuisbasis voor onze Europese expansie, van waaruit we services als ICT, logistiek, personeelszaken en financiën kunnen bieden.”

Beeld: Saks Fifth Avenue Facebook