(advertentie)
(advertentie)
Hema mikt op Frankrijk

De Nederlandse Hema doet het goed in Frankrijk. Zo goed, dat het land centraal staat in de internationale expansieplannen van het concern. Hema denkt de internationale omzet in de komende twee jaar te kunnen verdubbelen naar 25 à 30 procent van de totaalomzet. Dat zegt CEO Theerd jegen in een interview met RetailTrends.

In het eerste kwartaal van het lopende boekjaar, dat afliep op 30 april, rapporteerde Hema in Nederland een netto omzet van 217,9 miljoen euro en in België en Luxemburg samen 33,4 miljoen. In Frankrijk werd in het eerste kwartaal 22,7 miljoen euro geboekt.

Nu boekt Hema zo'n 11 à 12 procent van de totaalomzet buiten de Benelux. Volgens Jegen is het bedrijf daarmee teveel afhankelijk van de markt hier. “We doen het goed op de Nederlandse markt hoor, maar we willen het bedrijf zo graag groter maken,” zegt hij in het interview.

Dit jaar opent Hema 25 winkels in het buitenland en het gros daarvan is in Frankrijk. Daarnaast komen er filialen bij in Stuttgart, Frankfurt en Hannover. De focus op Frankrijk komt voort uit het succes van de huidige winkels daar: "Elke winkel die we daar openen doet het goed," zegt Jegen.

Beeld: Hema