Hoe gaat het nu met Invito?
bezig met laden...
Invito is sinds kort volledig in handen van Le Ballon-eigenaar Peter van den Hurk. Het is een paar jaar geleden dat het merk deels in handen kwam van de retailman en de recente overdracht van de aandelen is reden genoeg om eens aan te kloppen bij Van den Hurk op het Invito en Le Ballon-kantoor in Den Bosch.
Van den Hurk spreekt bijna nooit met de media, dat hij dit interview doet is dan ook na aanmoediging van de marketingafdeling. Hij vindt het voornamelijk belangrijk en ‘heerlijk om met Invito bezig te zijn’ en andere dingen zijn daardoor minder belangrijk. “Laat mij maar stoeien met het bedrijf. Als we twee weken niks verbeteren, dan word ik onrustig.” Dat Van den Hurk zich met hart en ziel voor Invito inzet, net als de rest van het hele bedrijf, wordt naarmate we langer spreken op het hoofdkantoor in Den Bosch duidelijker. Hier zit een man die bloed, zweet en tranen in het bedrijf steekt.
De tekst loopt verder onder de foto.
Even terug naar het begin. Van den Hurk, eigenaar van Le Ballon, neemt Invito in 2016 over nadat het merk bij het portfolio hoorde van het failliete MacIntosh. Het was destijds al duidelijk dat Invito op de schop ging; de winkels hadden niet een eenduidige uitstraling en Van den Hurk wilde het assortiment aanpakken. “De twee winkels in Den Bosch hadden een totaal andere uitstraling, de een juist heel licht en de ander heel donker,” aldus de topman. “Het was ons vanaf het begin al duidelijk dat je als sec schoenenwinkel tussen het geweld van andere schoenretailers geen kans hebt. Die illusie had ik niet. We konden ons wel focussen op verkoop van Dr Martens en Vans, maar dat segment is te smal, daar kan je niet van leven,” aldus Van den Hurk. “Le Ballon was altijd vrouwelijk en redelijk sportief en wij dachten dat er ook een plek was in de markt voor een andere doelgroep die hun complete outfits kunnen aanschaffen.”
Bij Invito komt nu goed naar voren wat we kunnen verkopen.
Fast forward naar 2019. Invito heeft vier winkels; in Arnhem, Breda, Den Haag en Nijmegen. Een nieuw winkelconcept is geïntroduceerd mét kleding, een stap die nog niet eerder was gezet bij Invito. Het bedrijf heeft sinds kort een eerste kledingontwerper in het team en produceert eigen items, naast de stukken die het verkoopt van onder andere Na-kd, Things I Like Things I Love, Noisy May. De beslissing om kleding te introduceren in het concept van Invito was een moeilijke aldus Van den Hurk. “Invito heeft nooit kleding verkocht, dus dat was best een moeilijke stap. Met welke merken begin je, want de merken waarmee je begint, daar eindig je waarschijnlijk niet mee. In de praktijk blijft het uitproberen en we zijn nu zeker op de goede weg. De verkoop van kleding bij Invito zit heel erg in de plus,” zo meldt de topman trots. Daarbij vermeldt hij wel dat het bedrijf constant aan het finetunen is, zowel bij Invito als bij Le Ballon. “Bij Invito komt nu goed naar voren wat we kunnen verkopen, wat de doelgroep wil en dat komt gelukkig overeen met wat wij willen verkopen. Je hebt natuurlijk een bepaald beeld bij; Je wil een leuke formule hebben, die ook winstgevend is, maar waar je vooral trots op bent.” Om de doelgroep te kunnen geven waar ze naar verlangen, heeft Invito sinds kort een eigen ontwerper die kledingstukken maakt. “Door het inkopen van de merken ontstaat er een rode draad. Soms kun je net niet vinden wat je wil, maar wil je dergelijke items wel kunnen bieden. Vandaar zijn we nu zelf de ideeën gaan vertalen naar kleding.”
De tekst loopt verder onder de foto.
Invito: “Voor je gaat uitbreiden moet je alle puzzelstukjes hebben”
De klanten weten Invito nog steeds te vinden, zo meldt de topman. Een uitbreiding van het winkel portfolio staat dan ook zeker op de verlanglijst, maar of dit per se de 25 winkels moeten zijn die vier jaar geleden bij de overname werden genoemd is niet zeker. “We willen nog steeds naar landelijke dekking, maar hoe we dit verder gaan uitrollen, met dat plan zijn we nog bezig” Van den Hurk haalt diverse vragen aan: ‘Horen we naast de Zara, of horen we op de plek waar onze klant luncht en koffie haalt?’ “Dit moet het komende jaar voor ons duidelijk worden, voordat we gaan uitbreiden in ieder geval. Het is voor de strategie heel belangrijk. Het ligt namelijk ook aan de stad waar je je wil vestigen. Dan is het de vraag waar wil je Invito hebben?” Concessies betreffende de winkels, daar doet Invito niet aan. “We kunnen ons niet permitteren om te zeggen ‘dan maar daar’. Dat doe ik niet. We hebben misschien niet eens 25 winkels nodig om Nederland te bedienen, maar we willen wel groter.” Voordat Invito gaat uitbreiden moet het concept goed staan en volgens Van den Hurk zit dit nu op 90 procent. “Voordat je uit gaat breiden moet je alle puzzelstukjes hebben.”
De tekst loopt verder onder de foto.
Een leuk detail over de winkels is het feit dat Van den Hurk samen met het team zelf de winkels ontwerpt, het meubilair bouwt en het pand opknapt. Bij de ontwikkeling van het concept is er maanden gestoken in het rondneuzen op het internet, Pinterest in het bijzonder. Samen werd er hard getekend en zelf gebouwd. Hij laat een video zien van inkoper Marieke, die tevens het gezicht van het merk is geworden op social media, die een tegel zet. Of het nu een IT’er is of een winkelmedewerker, de medewerkers zetten zich met hart en ziel in op hun vrije dag, zo blijkt. “Als je vraagt of onze winkels een ziel hebben, dan is het antwoord ‘ja, zeker’. Invito is echt uit het hart opgebouwd.”
We gaan uit van onze eigen kracht.
Vertrouwen in stenen winkels is er ook nog steeds bij Invito. Het gaat om een wisselwerking, want volgens Van den Hurk lopen er nog steeds genoeg mensen in de stad. “Als er veel horeca draait, dan valt winkelen niet tegen. Ik denk dat het nog steeds kan, maar je moet wel alles voor elkaar hebben. De voorraad, het personeel, de winkel. Het is wel Champions League wat je moet spelen, anders kom je er niet.”
Invito heeft heel duidelijk een visie voor ogen. Dat mag na dit kleine uur op het hoofdkantoor in Den Bosch wel duidelijk zijn. “Wij kijken echt naar ons zelf en verbeteren vervolgens. We kijken niet naar wat onze buren doen. We gaan uit van onze eigen kracht. We willen wel leren van een ander, begrijp me niet verkeerd, maar we varen onze eigen koers. Dat maakt ook je identiteit en dat je daar ook niet snel vanaf wijkt.”
Beeld: via Invito