Interview met: Mariano Tudela, Vice President Sales & Customer Operations EMEA
bezig met laden...
Wat kunt u vertellen over de achtergrond van Checkpoint en hoe het bedrijf vandaag is?
"In 2019 heeft Checkpoint zijn 50e verjaardag gevierd. Het bedrijf was oorspronkelijk een aanbieder van artikelbeveiligingssystemen aan bibliotheken. In de loop van de jaren hebben we onze focus uitgebreid naar de volledige retailbranche. Dit was een veel grotere, aantrekkelijkere markt en dus hebben we ons in de afgelopen 50 jaar vooral geconcentreerd op technologische oplossingen voor de retailsector."
"Tot voor 5 jaar geleden is er niet zoveel veranderd in de retailsector. Retailers hadden een stabiel bedrijfsmodel en klanten kwamen naar hun winkel om hun producten te kopen. In de afgelopen vijf jaar heeft de retailsector echter een belangrijke transformatie ondergaan. Online retailers op het internet, zoals Amazon, hebben het landschap aanzienlijk gewijzigd. Klanten kunnen nu iets kopen waar en wanneer ze maar willen, zonder fysiek naar een winkel te gaan. Technologie heeft deze branche getransformeerd en zal dit ook blijven doen. "
"Als technologieleverancier voor de retailbranche, ontwikkelen we onze oplossingen op een manier die rekening houdt met deze vooruitgang. Zo kunnen we de noodzakelijke technologieën blijven leveren die onze retailklanten nodig hebben in deze tijden van transformatie. "
"We hebben de afgelopen drie jaar veel geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling, zowel met betrekking tot onze productiecapaciteit als softwareontwikkeling. Daardoor is Checkpoint een partner die alle complexiteiten begrijpt waarmee retailers in hun volledige toeleveringsketen worden geconfronteerd wanneer zij veranderingen ondergaan als gevolg van dit digitale tijdperk. Ons bedrijf is verticaal geïntegreerd zodat we complete oplossingen bieden voor klanten die nieuwe technologieën willen omarmen of bestaande technologieën naar een hoger prestatieniveau willen tillen. "
"Het is onze rol om klanten oplossingen te bieden, geen producten. We leveren “rendement op investeringen”, iets wat retailers nodig hebben om hun eigen succes te optimaliseren. Als de enige verticaal geïntegreerde leverancier van artikelbeveiligings- en RFID-oplossingen, hebben we een uniek begrip van de ecosystemen die onze klanten succes opleveren. Onze groei in de afgelopen drie jaar is een duidelijk teken dat dit de juiste strategie is, en dat die op het juiste moment komt in een industrie die zo snel verandert. "
Met wat voor merken werken jullie?
"Aangezien Checkpoint een wereldwijd bedrijf is, werken we samen met toonaangevende retailers op alle continenten over de hele wereld. De sectoren waarin wij werken gaan van supermarkt tot kleding, schoenen, apotheken, gezondheid, schoonheid, elektronica en doe-het-zelf. We zijn erg trots om samen te werken met de meest toonaangevende retailers in al deze sectoren: Landmark, Inditex, H&M, Nike, ASICS, CVS, Dollar General, LPP, Sephora en TJX. Verder wordt ons bedrijfsmodel met verkoop- en marketingactiviteiten uitgerold in meer dan 35 landen. Met dit model kunnen we meer regionale klanten ondersteunen die misschien niet zo groot zijn als grotere retailers, maar wel met dezelfde problemen worden geconfronteerd. Dit betekent dat zij ook gebruik kunnen maken van onze oplossingen. "
Waarom moeten retailers met Checkpoint werken?
"Simpelweg omdat we oplossingen leveren die hun bedrijfsprestaties zullen verbeteren. Onze missie is "de eerste keuze in de branche te zijn voor winkeloplossingen die het succes van onze klanten optimaliseren." Dat is onze topprioriteit. Zo verkopen we bijvoorbeeld EAS-systemen, maar we zorgen in feite voor een enorme daling van de dervingscijfers waardoor de omzet en de winst van onze klanten stijgt. Wij verkopen RFID-systemen die de omzet verhogen, het voorraadgebruik optimaliseren, afprijzen reduceert, uitverkochte producten voorkomen etc. Dit zorgt ervoor dat onze klanten betere financiële resultaten behalen waardoor zij meer succesvol zijn en sneller zullen groeien. "
Hoe kunnen retailers met Checkpoint werken?
"We werken samen met retailers in de hele toeleveringsketen, van kledingetiketten en RF/RFID-tags tot een EAS-systeem of RFID-systeem met bronbeveiliging. Tijdens onze 50 jaar lange ervaring werken we met klanten die ons van het ene of het andere kennen. Nu willen we ervoor zorgen dat onze klanten allemaal de reikwijdte begrijpen van de ondersteuning die wij kunnen bieden. "
"De uitdagingen waarmee retailers worden geconfronteerd, komen vaak voor. Het is dus belangrijk dat onze klanten begrijpen hoe ze onze unieke ervaring zo goed mogelijk kunnen benutten. In een RFID-oplossing is er bijvoorbeeld een duidelijk verband tussen het RFID-inlayontwerp, de toepassing waarin het label wordt gebruikt, de hardware die het label zal lezen en de software die verbeterpunten aanstuurt. Retailers die dit erkennen en samenwerken met Checkpoint op het verticaal geïntegreerde platform, optimaliseren hun prestaties en dus hun financiële succes. "
Waar zijn jullie (wereldwijd) gevestigd?
"Checkpoint is actief in elke belangrijke geografische markt, en heeft wereldwijd 4.500 mensen in dienst. Ons hoofdkantoor bevindt zich net buiten New York in Thorofare, New Jersey, VS. Ons Europese hoofdkantoor is gevestigd in Terrassa, bij Barcelona in Spanje. "
Zijn er uitbreidingsplannen voor dit jaar of volgend jaar?
"We hebben momenteel 10 eigen fabrieken, 20 printshops over de hele wereld en 35 verkoopkantoren. De afgelopen drie jaar hebben we onze fabrieken uitgebreid en gemoderniseerd, en zullen dit ook doen met nieuwe en uitgebreide fabrieken in China, Bangladesh, Vietnam, Pakistan, Afrika en Latijns-Amerika, voornamelijk wat betreft Apparel Labeling/RFID. Daarnaast hebben we ook plannen voor verdere uitbreiding van verkoop- en technische servicepunten om geografische kansgebieden te ondersteunen. Dit bouwt voort op recente uitbreidingen in Polen, Maleisië, Thailand, Vietnam, China en Latijns-Amerika. "
Zijn er nieuwe projecten die u wilt aankondigen?
" In 2019 hebben we een nieuw platformproduct “NEO” aangekondigd, met een toonaangevende RF/RFID-elektronica. Dit platform heeft een ongeëvenaarde connectiviteit en detectieprestaties. We willen de NEO-elektronica en ons verbeterde Evolve platform gebruiken voor een reeks nieuwe antenneconcepten. In 2019 hebben we al drie nieuwe producten gelanceerd, waaronder de NP-reeks, de S20 en de G40. We verwachten dat we er nog drie zullen aankondigen voor het einde van het jaar. "
"Retailers investeren ook behoorlijk in nieuwe, opwindende in-store winkelconcepten. De in-store RF/ RFID-antennesystemen zullen een aanvulling vormen op deze winkelontwerpen. Ze blijven dezelfde functionaliteit leveren en ze blijven een waarschuwingsmiddel, maar ze zijn complementair met het in-store winkelontwerp. Een voordeel van de verticale integratie is dat we gericht kunnen investeren in snelle prototypes en nieuwe productieprocessen waarmee we op maat gemaakte antennes kunnen leveren. We werken nu rechtstreeks samen met een aantal van onze retailklanten om producten te ontwerpen die specifiek zijn afgestemd op hun esthetische winkelvereisten. "
"Volgend jaar zijn er twee grote beurzen voor de retailbranche: NRF in New York en EuroShop in Düsseldorf. We zullen op deze shows allerlei nieuwe producten aankondigen met betrekking tot hardware, software en gebruikersplatformen. Het wordt heel spannend! "
Wat was de omzet in 2018 en wat is de prognose voor het lopende jaar?
"2018 was een uitstekend jaar. Checkpoint genereerde een omzet van 713 miljoen dollar, en we hebben drie grote uitrollen uitgevoerd in dat jaar, twee in de Europa en één in Noord-Amerika. Deze trend zet zich eveneens voort in 2019. De resultaten over het eerste halfjaar waren zeer goed, dus wij zijn optimistisch. Natuurlijk hebben we wel nog enige onzekerheid met betrekking tot Brexit en handelsoorlogen. Dit soort externe factoren vallen buiten onze controle en die van onze klanten. Wij blijven ons focussen op het optimaliseren van het succes van onze klanten en het bieden van oplossingen die hun algehele prestaties verbeteren om succesvoller te zijn in deze spannende en steeds veranderende markt. "