Isabel Marant verkoopt meerderheidsbelang aan Montfiore
bezig met laden...
Isabel Marant heeft een meerderheidsbelang van 51 procent van haar prêt-à-porter label verkocht aan Montefiore Investments. De exclusieve gesprekken over een mogelijke verkoop van een meerderheid van de aandelen liepen al sinds juni en de verkoop is nu bevestigd.
De overeenkomst houdt in dat Montefiore Investment ‘voor 51 procent wordt geassocieerd met het kapitaal’ en is vooral bedoeld om de ontwikkeling van het modemerk veilig te stellen. Tevens zal het project bijdragen aan een ‘progressieve uitbreiding van de markten en voortzetting van de internationale ontwikkeling’, laat Isabel Marant in een statement aan het AFP weten. De ’equite partnership’ zou het merk en modehuis moeten helpen ‘naar een nieuw level van ontwikkeling’.
De overige 49 procent van de aandelen blijven in het bezit van Isabel Marant, algemeen directeur Sophie Duruflé en de derde partner Nathalie Chemouny. Eerder liet Duruflé aan WWD weten dat de oprichters graag met een partij in zee wilden gaan ‘die dezelfde visie heeft als wij, met een meer strategische visie en vaardigheden die wij niet in huis hebben’. Het was erg belangrijk dat het bedrijf in Franse handen zou blijven. Zo willen de oprichters uitbreiden met nieuwe productcategorieën en digitale diensten.
De overeenkomst is de eerste investering in een modebedrijf voor Montefiore. Eerder investeerde de partij al in de hotelketen B&B Hotels, Auto Escape en marketing- en opinie-onderzoeksbureau BVA.
Montefiore Investments neemt meerderheidsbelang in Isabel Marant
Marant was al langere tijd op zoek naar een investeerder. In december berichtte Reuters dat de ontwerpster en oprichtster in gesprek was met de private equity partij Eurazeo, die ook belangen heeft in Desigual, Moncler en Vestiaire Collective. Die gesprekken liepen echter op niets uit.
Het modelabel van de gelijknamige ontwerpster werd wereldberoemd door haar boho-chic stijl, die gretig aftrek vindt bij beroemdheden en modellen. Mede dankzij de samenwerking met H&M in 2013 bereikte de populariteit van Isabel Marant een hoogtepunt. In 2015 rapporteerde het merk Isabel Marant een groothandelsomzet van 150 miljoen euro, wat tevens het grootste deel van de omzet vertegenwoordigd. Zeker 80 procent van de omzet is afkomstig uit internationale markten. Inmiddels telt het label 800 verkooppunten, waaronder 22 eigen winkels. Negen winkels zijn direct eigendom van Isabel Marant.
Het is het tweede Franse modehuis in korte tijd dat wordt overgenomen door een investeerderspartij. Eerder kocht Mayhoola Investments het Franse modehuis Balmain voor 485 miljoen euro. Mayhoola is sinds 2012 al eigenaar van het Italiaanse modehuis Valentino. Ook heeft het een minderheidsbelang in het Britse accessoiremerk Anya Hindmarch, en in een meerderheidsbelang in Forall Conferzioni, de producent van Pal Zileri en licentiehouder van Moschino en Cerruti 1881.
Beeld: Facebook Isabel Marant