JD Sports wil Amerikaans sportbedrijf The Finish Line overnemen
bezig met laden...
Amerikaanse sportbedrijf The Finish Line, Inc. heeft vandaag aangekondigd dat het een fusieovereenkomst is aangegaan met JD Sports Fashion Plc, moederbedrijf van onder andere de Nederlandse Perry Sport en Aktiesport. De bedrijven hebben openbaar gemaakt dat het gaat om een fusie waarbij JD Sports honderd procent van de aandelen overneemt voor een totaalbedrag van 558 miljoen dollar (451 miljoen euro).
Met deze aankoop krijgt JD Sports in de Verenigde Staten 556 winkels en ongeveer 575 verkooppunten bij warenhuisketen Macy’s in handen. Peter Cowgill, voorzitter van JD Sports laat via een persbericht weten dat de aankoop van The Finish Line, Inc een uitstekende kans is voor JD Sports Fashion Plc om marktleider te worden binnen het athleisure-segment. Cowgill: “The Finish Line heeft veel fysieke winkels verspreid over alle staten van Amerika en een sterk digitaal platform. Het geeft ons in één klap een grote aanwezigheid in de VS.”
JD Sports hoopt samen met The Finish Line aan boord een toonaangevende, mondiale, premium multichannel-dealer van sport-, mode- en outdoormerken te worden die de nieuwste online en in-store digitale technologie omarmen, zo staat in het persbericht geschreven. Door de gecombineerde koopkracht en strategische afstemming met Amerikaanse internationale sportmerken hopen The Finish Line en JD Sports samen het grootste multibrand-kanaal van Amerika te worden.
De fusieovereenkomst is onder voorbehoud tot de aandeelhouders van beiden partijen hun goedkeuring hebben gegeven. In de aankondiging wordt geschreven dat dit niet eerder zal zijn dan juni 2018.
JD Sports noteerde voor afgelopen jaar een winst van 286 miljoen euro voor belastingen dankzij een stijging van 81 procent. Voor een derde keer op rij zag het bedrijf een tweecijferige groei binnen het sportmodesegment (bij een gelijk gebleven aantal winkels). JD Sports heeft 54 winkels in heel Europa (waaronder Perry Sport- en Aktiesportwinkels).
Uit het archief: JD Sports: zes jaar lang op zoek naar de perfecte aankoop