Je eigen bedrijf al tijdens je studie: TMO’ers Naomi Kamphorst en Carine Martinelli
bezig met laden...
Naomi Kamphorst en Carine Martinelli wonnen dit jaar de Meester Koetsier Award met hun duurzame sneaker concept Trace. De Meester Koetsier Award is een geldprijs van 10.000 euro die studenten op weg helpt hun eigen startup te realiseren. Naomi en Carine zijn vastbesloten hun bedrijf na TMO voort te zetten.
“In 2018 ontstond het idee om het concept ‘sneakers per stuk’ te ontwikkelen. Heel veel mensen hebben een verschil in grootte tussen de linker- en rechtervoet. Dat kan soms zelfs een volle maat of meer zijn. De sneaker moest duurzaam zijn, maar ook hip én uitvoerbaar in diverse kleuren zodat je ook qua look twee verschillende sneakers hebt. Duurzame, betaalbare, mix & match sneakers zowel qua uitvoering als qua grootte. Het idee werd uitgewerkt en er kwam een merknaam: Trace. Na het winnen van de Meester Koetsier Award – een prijs binnen de leerlijn Ondernemerschap van TMO – moesten we nadenken of we het ondernemerschap wel aandurfden. We namen de gok en brachten Trace naar the next level.
Na semester 5 zijn we aan de slag gegaan met de doorontwikkeling van Trace en in semester 6 – het scriptiegedeelte van de opleiding - hebben we een onderzoeksrapport en een businessplan geschreven. Ook hebben we praktische zaken geregeld. We zijn naar de Linea Pelle in Milaan, de grootste modebeurs van Europa, geweest en via een agent zijn we in aanraking gekomen met producenten. Die hebben we vervolgens bezocht, we zijn gaan designen en hebben de marketingcommunicatie opgezet zoals Facebook en Instagram. De lancering van de eerste prototypes van Trace hebben we tijdens een open dag van TMO gedaan. Dat was een groot succes!
In semester 7 loop je stage, maar ook tijdens de stageperiode zijn we verder gegaan met Trace. Gelukkig hebben we een coach, die ons enorm helpt. Zij checkt onze mails, helpt ons met het bouwen van ons netwerk, ze geeft financiële adviezen, marketing support etc. Voor ons is zij een soort double check punt. Zij stelt altijd de goede vragen en zet ons aan het denken. Daarnaast hadden we veel contact met verschillende docenten. Fijn om te zien dat de docenten betrokken blijven, ook als je ze niet dagelijks op school tegenkomt. Momenteel is de fabriek in Spanje druk bezig de nieuwe prototypes te maken. Er is gekozen voor een nieuwe fabrikant in Spanje omdat we hier simpelweg een beter gevoel bij hebben. Deze nieuw fabrikant stuurt ons regelmatig foto’s van de voortgang. Het is geheel handwerk en dat maakt de schoen alleen nog maar mooier. De komende maanden zullen in het teken staan van ‘testen en verbeteren’ waarna wij een schoen op de markt zullen brengen waar wij 100 procent tevreden mee zijn. Hoe de collectie eruitziet? Op onze Instagram (tracethebrand) en onze website is de eerste collectie te bekijken. Pre-orderen kan al!”
Meer informatie en nieuws over TMO Fashion Business School? Klik hier voor de bedrijfspagina.