Webshops die hun klanten oplichten, worden vanaf nu door justitie harder aangepakt. Wanneer er bij de politie drie aangiftes worden gedaan, worden betaaldiensten ingeseind en wordt het betaalverkeer naar de webshop geblokkeerd. Het is de bedoeling dat de diensten zelf actie ondernemen wanneer de politie een seintje geeft van mogelijke oplichting.

Miljoenen mensen kopen in Nederland hun goederen via internet, waarvan vijftig procent via Ideal. Hoewel betaaldiensten de webwinkels vooraf en tussentijds screenen, kan het zijn dat door bijvoorbeeld wisseling van eigenaren toch problemen ontstaan.

De strengere aanpak komt tot stand door een samenwerking van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting, het Openbaar Ministerie en twaalf betaaldiensten. Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting hoopt dat in de toekomst meer betaaldiensten bereid zijn om samen te werken.

Aan het AD laat de branchevereniging Thuiswinkel.org weten blij te zijn met het plan. Woordvoerder Wijnand Jongen: “Wij pleiten al lang voor een aanpak van malafide webshops. Voorheen kon het gebeuren dat er aangifte werd gedaan in Limburg, één in Groningen en één in Zeeland, maar dat niemand het verband tussen die drie legde."

In dezelfde krant benadrukt de branchevereniging het belang om pas te waarschuwen als er meerdere aangiftes tegen één internetwinkel ligt. Dit om te voorkomen dat de winkels onterecht aan de schandpaal worden genageld. Het is de bedoeling dat de diensten zelf actie ondernemen wanneer de politie een seintje geeft van mogelijke oplichting.

Lees ook Webshops zijn telefonisch goed bereikbaar

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN