• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Kabinet gaat consument beter beschermen tegen misleiding met prijsverminderingsacties

Kabinet gaat consument beter beschermen tegen misleiding met prijsverminderingsacties

Door Esmee Blaazer

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Foto: Aygin Kolaei voor FashionUnited

Het kabinet komt met regels om te voorkomen en een einde te maken aan dat consumenten worden misleid met prijsverminderingsacties. De ministerraad heeft ingestemd met het voorstel van minister Blok van Economische Zaken en Klimaat om de conceptregelgeving hiervoor te gaan consulteren, zo maakte het maandag bekend.

De prijs van producten wordt door verkopers soms korte tijd verhoogd, om deze daarna te verlagen en dit als een aanzienlijke prijsvermindering te presenteren. “Een consument moet weten waar hij aan toe is. Misleiding willen we aanpakken. Daarom deze nieuwe regels. Die bepalen dat de oorspronkelijke prijs waar de korting van af gaat (de ‘van-prijs’), de laagste prijs moet zijn die de verkoper dertig dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd,” aldus demissionair minister van Economische Zaken en Klimaat Stef Blok in het nieuwsbericht.

De regelgeving komt voort uit een Europees besluit om deze manier van prijsaanduidingen vanaf 28 mei 2022 overal in de EU te gaan hanteren.

Uitzondering voor opeenvolgende prijsverminderingen, bijvoorbeeld in de modebranche

Het kabinet maakt in Nederland een uitzondering voor opeenvolgende prijsverminderingen. Bijvoorbeeld korting op een kledingstuk dat eerst 20 procent bedraagt, vervolgens 30 procent en daarna 50 procent. Hierbij mag de verkoper blijven verwijzen naar de prijs waarover de eerste vermindering werd aangekondigd, aldus Rijksoverheid in het nieuwsbericht. Ook uitgezonderd zijn producten waarop een 'te gebruiken tot'-datum is vermeld, zoals bij bederfelijke levensmiddelen.

De internetconsultatie start op dinsdag 21 december 2021. De Autoriteit Consument & Markt houdt na invoering van de regels hierop toezicht en gaat handhaven bij overtredingen, aldus het kabinet.

Strengere 'regels van/voor'

Eerder dit jaar controleerde de ACM gedurende een paar maanden de aanbiedingen van 250 producten op 25 webshops. Hieruit kwamen meerdere voorbeelden van nepaanbiedingen naar voren: sommige producten werden maandenlang als ‘aanbieding’ gepresenteerd, in andere gevallen werd er een ‘van’-prijs genoemd die in de maanden daarvoor helemaal niet was gevoerd.

aanbiedingsprijzen
ACM
reclameacties
rijksoverheid
Sale