Kering noteert omzetstijging van 12 procent in Q3
bezig met laden...
Het gaat goed met het Franse luxe-concern Kering. De Kering Group, moederbedrijf van onder andere Gucci, Balenciaga en Puma, boekte in het derde kwartaal een omzet van bijna 2,9 miljoen euro, een stijging van 12 procent ten opzichte van de 2,59 miljoen euro vorig jaar. Dat meldt persbureau Bloomberg.
De omzet van het in Parijs gevestigde bedrijf steeg op vergelijkbare basis met 3,1 procent. Dat is beter dan verwacht: analisten voorspelden eerder een groei van 2,8 procent.
“In dit kwartaal noteerde Kering een omzetgroei, in lijn met de prestaties in de eerste helft van het jaar,” zegt Francois-Henri Pinault, Kering’s CEO, in een verklaring. “In een wereld die wordt gekenmerkt door scherpe tegenstellingen tussen verschillende regio’s heeft ons economisch model en merkenportfolio gezorgd voor goede prestaties, aangedreven door de stijging van uitgaven door toeristen in West-Europa en Japan.”
Kering noteert sterke groei van het luxesegment in Q3
De omzet van Kering’s luxesegment steeg in het derde kwartaal met 14 procent tot 1,89 miljoen euro. De forse groei werd gedreven door enerzijds een stijging van 6 procent van inkomsten uit eigen winkels en anderzijds de dynamiek in West-Europa en Japan, waar de omzet toenam met respectievelijk 29 en 26 procent.
Yves Saint Laurent was voor het grootste deel verantwoordelijk voor de groei van Kering’s luxesegment. Het merk noteerde een omzetstijging van 36,9 procent, 26,6 procent op vergelijkbare basis. Volgens Kering droegen de productcategorieën en distributiekanalen van het Franse merk bij aan deze prestatie. Saint Laurent zag een onverwachte groei van inkomsten in eigen winkels in Pacifisch Azië, West-Europa en Japan, met omzetstijgingen van respectievelijk 27, 40 en 77 procent.
Gucci rapporteerde na de slechte resultaten van afgelopen jaren een omzetstijging van 8,6 procent, een daling van 0,4 procent op vergelijkbare basis. Ook Bottega Veneta deed het goed in het derde kwartaal: de omzet steeg met 13,2 procent, 4,3 procent op vergelijkbare basis. Ook daar zagen de eigen winkels in West-Europa en Japan een groei van respectievelijk 33 en 15 procent.
Andere luxemerken van Kering noteerden samen een groei van 16,5 procent, een daling van 1 procent op vergelijkbare basis. Omzetten van couture- en lederwarenmerken stegen in eigen winkels met 12 procent, vooral aangedreven door goede prestaties van Balenciaga, Stella McCartney en Alexander McQueen. Sieradenmerken zagen een omzetstijging van 11 procent op vergelijkbare basis, profiterend van goede resultaten van Boucheron, Pomellato en Qeelin.
Het sport- en lifestylesegment groeit met ruim 8 procent
De omzet van Kering’s sport- en lifestylemerken steeg afgelopen drie maanden met 8,4 procent, 3,4 procent op vergelijkbare basis. Puma droeg hier voor het grootste gedeelte aan bij met een groei van 8,3 procent, 3,9 procent op vergelijkbare basis. Volgens Kering werden Puma’s cijfers opgeheven door de stijgende verkoop van schoenen. In het eerste halfjaar noteerde Puma een omzetgroei van 5 procent op vergelijkbare basis.
Kering benoemt twee nieuwe leidinggevenden
Om het groeiende aandeel van Saint Laurent en Bottega Veneta in de Kering Group te illustreren, heeft het bedrijf onlangs Francesca Bellettini, Saint Laurent CEO, en Carlo Alberto Beretta, CEO van Bottega Veneta, benoemd als nieuwe leden van het dagelijkse bestuur. Ze vervullen per direct hun nieuwe functie als leidinggevende.
Beide leden werken al langere tijd in de mode-industrie. Francesca Bellettini betrad de Kering Group in 2003, waar ze startte als merchandise director bij Gucci. Vanaf november 2008 vervulde ze diezelfde functie bij Bottega Veneta en vijf jaar later werd ze benoemd tot CEO van Saint Laurent. Carlo Alberto Beretta begon zijn carrière in 1993 als senior inkoper bij Italiaans warenhuis La Rinascente. Zeven jaar later startte hij als brand manager bij Valentino en in januari 2015 werd hij benoemd tot CEO van Bottega Veneta. Het dagelijkse bestuur van Kering telt nu twaalf leden.