Kering overweegt verkoop Puma na opnieuw een winstdaling
bezig met laden...
Het doen herleven van een modemerk kan soms lastig zijn. Zo ook bij Frans luxe-concern Kering. Na een acht jaar lange tevergeefse poging om Duits sportmerk Puma tot een succes te maken, is moederbedrijf Kering volgens bronnen dicht bij de zaak bereid zijn meerderheidsbelang in de moderetailer te verkopen. Puma lijdt al tijden lang verlies en rapporteert in het derde kwartaal een winstdaling van 30,8 procent ten opzichte van vorig jaar.
De strategie van Kering - eigenaar van merken als Gucci, Balenciaga, Alexander McQueen en Stella McCartney - met als doel om luxe- en sportmerken dichter bij elkaar te brengen, is mislukt, zo melden de anonieme bronnen aan Bloomberg. Een formeel verkoopproces zal volgens hen eind volgend jaar pas starten, omdat Kering eerst zal proberen de resultaten van Puma op te voeren. Het luxeconcern weigert vooralsnog commentaar te geven op de zaak.
Begin dit jaar sloot Francois-Henri Pinault, CEO van Kering, de verkoop van Puma nog uit. “Ik ben ervan overtuigd dat we Puma tot een succes kunnen maken en komende jaren een sterke groei kunnen realiseren,” zei hij, verklarend dat het Duitse bedrijf zijn positie als derde grootste sportmerk achter Nike en Adidas kon behouden.
Puma heeft afgelopen jaren nauwelijks progressie geboekt. Onder Kerings eigendom heeft het bedrijf zijn winstgevendheid jaarlijks zien dalen.
Puma noteert sterke winstdaling in het derde kwartaal
Puma heeft ook in het derde kwartaal van dit boekjaar te maken met een aanhoudende winstdaling. Het sportmerk rapporteerde een nettowinst van 20 miljoen euro, een daling van 30,8 procent ten opzichte van 28,9 miljoen euro vorig jaar. Als gevolg daarvan daalde de winst per aandeel van 1,93 euro naar 1,34 euro, volgens het bedrijf aangedreven door negatieve wisselkoerseffecten. Met 41,1 miljoen euro kwam het bedrijfsresultaat 11,2 procent lager uit dan vorig jaar.
Puma’s nettowinst over de eerste negen maanden van het boekjaar kwam uit op 41,5 miljoen euro, een daling van 39,5 procent ten opzichte van 68,6 miljoen euro in 2014. Dat komt neer op een winstdaling per aandeel van 4,59 euro naar 2,77 euro.
De brutowinstmarge daalde in het derde kwartaal met 50 basispunten naar 45,8 procent, te wijten aan wisselkoerseffecten die de kostprijs van verkochte producten negatief beïnvloedden. De brutowinstmarge van schoenen daalde van 41,9 procent naar 41,2 procent, de kledingmarge steeg licht van 49,6 procent naar 49,8 procent en de winstmarge van accessoires daalde van 50,3 procent naar 49,1 procent.
Over de eerste negen maanden daalde de brutowinstmarge sterk en viel met 80 basispunten naar 46,4 procent. De brutowinstmarge van schoenen daalde van 42,9 procent naar 41,2, de marge van het kledingsegment bleef gelijk op 50,4 procent en de winstmarge van accessoires daalde van 50,7 procent naar 49,6 procent.
Ondanks de winstdaling, noteerde Puma in het derde kwartaal een omzetstijging van 8,4 procent naar 914 miljoen euro, aangedreven door alle productgroepen. De schoenensector is Puma’s belangrijkste motor van omzetgroei: de omzet steeg met 3,5 procent naar 408,4 miljoen euro. Kleding groeide met 2,5 procent naar 346,9 miljoen euro en het accessoiresegment steeg met 3,7 procent tot 159,1 miljoen euro. In de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) daalde de totale omzet met 3,6 procent naar 375,5 miljoen euro en in Noord- en Latijns-Amerika groeide de omzet met 10,8 procent tot 325,1 miljoen euro.
“De omzet heeft zich in het derde kwartaal ontwikkeld zoals verwacht, met een groei in alle productcategorieën. Ik ben blij om te zien dat het schoenensegment voor het vijfde kwartaal op rij is gegroeid,” zegt Bjorn Gulden, CEO van Puma, in een verklaring. “De negatieve wisselkoerseffecten en de zwakheid van de euro blijven drukken op de brutowinstmarge en nettowinst. We gaan door met het nemen van tegenmaatregelen, maar we kunnen de resultaten niet volledig compenseren.”
Kering kocht in 2007 een meerderheidsbelang van 62,1 procent in Puma voor een bedrag van 5,3 miljard euro. Daarmee versterkte de luxegroep zijn positie in de sport- en lifestylesector, waar ontwerpers als Alexander McQueen en Stella McCartney samenwerkten met het Duitse sportmerk om de wereldwijde vraag naar sportieve kleding en schoenen te vergroten. Later voegde Kering meer sportmerken toe, waaronder skaterlabel Volcom. Het bedrijf voorspelde drie jaar geleden dat de sport- en lifestyledivisie een omzet van 9,6 miljard euro zou genereren. Dat is volgens analisten niet waarschijnlijk, omdat de kloof tussen Puma en marktleiders Nike en Adidas afgelopen jaren is vergroot en de concurrentie van Under Armour bovendien toeneemt.