Kersverse CEO Han Sterk over nieuwe fase die aanbreekt voor keten Norah
bezig met laden...
Nederlandse keten Norah staat op het punt een nieuwe fase in te gaan. Niet alleen krijgt het bedrijf vanaf 1 oktober een nieuwe CEO, namelijk Han Sterk, ook gaat het bedrijf actief werken aan brandbuilding. “Het bedrijf is de afgelopen jaren zo snel organisch gegroeid,” vertelt de kersverse CEO telefonisch aan FashionUnited. “We gaan nu herijken en een formule formuleren die breed gedragen zal worden.”
Dat Norah de afgelopen jaren snel gegroeid is, is geen leugen. Waar de teller begin 2019 nog op 57 stond, heeft het bedrijf nu al bijna 100 winkels in Nederland én twee winkels in België. Maar hoewel Norah dus al vrij wijdverspreid is, is de merkbekendheid nog niet zo hoog, vertelt Sterk. Daar moet nu dus verandering in komen.
Om te verduidelijken - het concept van Norah zelf verandert dus niet. Norah blijft zich richten op de vrouw tot en met maat 48 en biedt elke week nieuwe items. Ook blijft het prijsniveau stabiel in het laag-middensegment. “De ambitie is om die visie te herijken en opnieuw te formuleren, zodat we met iets komen dat we met zijn allen kunnen gaan dragen,” zo vertelt Sterk. “Het is belangrijk dat we dingen gaan toevoegen aan datgene dat we heel goed doen. Dat houden we dus intact, maar daar omheen moet iets gebouwd worden waardoor we nog meer potentiële Norah fans kunnen bereiken.” Sterk geeft aan dat dit niet alleen zal gelden voor mensen die iets bij het bedrijf kopen, maar ook voor de mensen die bij het bedrijf werken.
Bij dit herijken van Norah worden natuurlijk ook de winkels onder de loep genomen. Voldoen alle winkels aan wat men verwacht van Norah? “En dan heb ik het meer over uitstraling dan over wat er verdiend wordt,” zo vertelt de CEO. Sterk is dan ook van plan persoonlijk bij alle winkels langs te gaan. Een sterke winkel leunt ook op de medewerkers dat op de winkelvloer staat. Investeren in deze medewerkers hoort dan ook bij het plan van Norah. “Uiteindelijk gaat het om mensen, niet om dozen.”
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
Winkelketen Norah gaat nieuwe fase in
Over één ding is geen twijfel mogelijk: Norah is financieel gezond en heeft de afgelopen jaren een mooie groei doorgemaakt. “Daardoor heb ik ook volmondig ja kunnen zeggen. Het is gewoon een gezonde club,” aldus Sterk. “Er zijn veel dingen organisch en snel gegroeid. Er komt nu een periode van stabilisatie.”
Wanneer in Nederland alles weer op een rijtje is gezet, dan denkt Sterk wel aan internationale expansie, voornamelijk aan België. In het land heeft Norah al twee winkels. Echter kan de formule van Norah in Nederland niet zomaar gekopieerd en geplakt worden naar de zuiderburen. “De Belgische klanten kopen anders in en op een andere locatie. Ze zijn gewend om de auto voor de deur te parkeren, boodschappen en/of meubels te kopen en voor het gezin kleren te kopen. Het is een totaal andere retailwereld.” Ook heeft een Vlaamse vrouw meer kleedmomenten tijdens de week dan een Nederlandse, zo vertelt Sterk. “Zij zijn traditioneel meer gericht op uitgaansmomenten.” Sterk geeft aan met het concept van Norah, met de nieuwe items die elke week worden geïntroduceerd, daar op aan te kunnen haken. “We hebben een goed prijspunt, ook voor Vlaanderen. We kunnen de concurrentiestrijd met het umfeld wel aan omdat we daar zeker niet duur zullen zijn. Ik zie in België een legio aan mogelijkheden, maar dan moet het verhaal dus eerst wel kloppen. En dan moet je niet het ene jaar een winkel openen en een jaar later nog een. Dan moet je sneller uitrollen.”
Wat betreft overeenkomsten met de Norah klant ziet Sterk ook wel potentie onder de Denen. “In dat land is het waarschijnlijk makkelijker om daar voet aan de grond te krijgen dan in het Verenigd Koninkrijk of Frankrijk.” Maar goed - eerst dus terug naar de basis als we Sterk mogen geloven. Tot slot zegt de CEO nog: “Mensen zullen veel meer kennis gaan nemen van Norah de komende jaren.”