Kings of Indigo koopt aandelen terug van Varova
bezig met laden...
Kings of Indigo wordt weer zelfstandig. Begin februari werd al bekend dat voor Kings of Indigo een koper was gevonden, maar nu blijkt het merk zelf de aandelen terug te kopen van Varova. Oprichter en eigenaar Tony Tonnaer bevestigt dit telefonisch aan FashionUnited.
“We zijn enorm dankbaar voor Varova’s aanzienlijke aandeel in de ontwikkeling van het merk tot nu toe en kijken uit naar deze nieuwe fase waarin we het roer volledig in eigen handen hebben,” aldus oprichter en creatief directeur van Kings of Indigo, Tony Tonnaer in een persbericht in handen van FashionUnited. Vanaf vandaag is hij ook grootaandeelhouder van het merk.
Kings of Indigo weer zelfstandig door overname eigen aandelen
Kings of Indigo koopt de aandelen terug van de voormalige Varova Fashion Group die nu bekend is als de Brand Retail Group. Varova stapte in 2011 in bij het merk als investeerder om het merk verder te professionaliseren en de groei te versnellen. Eind vorig jaar werd de Varova Fashion Group overgenomen door Standard Investment en werd er gezamenlijk gezocht naar een overnamepartner voor Kings of Indigo. Tonnaer was betrokken bij het zoeken van een overnamepartner en bekeek destijds ook de opties om zelf de aandelen over te nemen. In januari deed Kings of Indigo het eerste bod terwijl er nog meer ‘kapers op de kust waren’. Uiteindelijk was in maart sprake van de deal met Kings of Indigo en Varova. “De gezonde financiële positie en solide partners stellen het denimbedrijf nu in staat zelfstandig verder te gaan en de aandelen in zijn geheel terug te nemen in eigen beheer,” aldus het bericht.
Het loskoppelen van Kings of Indigo en Varova, sinds de samenwerking heeft Kings of Indigo de back-office gedeeld met andere merken in het portfolio van de groep, is begin dit jaar ingezet. Het personeel dat bij Varova werkzaam was voor Kings of Indigo in de back office is overgenomen en het bedrijf is naar een nieuw kantoor verhuisd. De transitie zal nog tot het einde van dit jaar duren.
Varova geen grootaandeelhouder meer van Kings of Indigo
De focus voor de komende jaren ligt op Noord-Europa, zo meldt Kings of Indigo. Het merk wil de komende tijd de omzet met 25 procent per jaar laten groeien. “Door de financiële herstructurering kan Kings of Indigo verder groeien tot een belangrijke speler in de immer veranderende premium denim markt,” zo luidt het persbericht. De groei die nu al is ingezet komt volgens het merk door de uitbreiding van het never out of stock programma en de versterking van de kleding en accessoire collecties met basics en seizoensgebonden items. Vorig jaar, mede door de transitie bij Varova en weinig investeringen, behaalde Kings of Indigo een omzetgroei van 5 procent vertelt Tonnaer tijdens een telefonisch gesprek. Het jaar daarvoor schoot de omzet van 3,5 miljoen naar 4,8 miljoen euro. Tonnaer houdt alle opties wel open om het bedrijf verder te laten groeien, zoals eventueel nieuwe aandeelhouders met een minderheidsbelang.
“We gaan door als kleine onafhankelijke organisatie met een sterk managementteam. De dagelijkse leiding van het bedrijf is sinds een tijd in handen van Elisabeth Verheijen, zodat ik me kan blijven focussen op innovatie in duurzame materialen, processen en de ontwikkeling van het merk,” aldus Tonnaer in het bericht. Verheijen werkte al langere tijd bij Kings of Indigo als ‘rechterhand’ van Tonnaer zo vertelt hij in een telefonisch gesprek. Vanaf 1 december is zij officieel managing director van Kings of Indigo “Ik zie de toekomst met veel vertrouwen tegemoet,” aldus Tonnaer.
Over Kings of Indigo
Tony Tonnaer werkte voor het opstarten van Kings of Indigo bij denimlabel Kuyuchi. Hij had zijn rol als directeur bij het merk nog maar net naast zich neer gelegd, of de liefde voor denim begon alweer te kriebelen. Hij presenteerde de eerste collectie van het duurzame label Kings of Indigo tijdens Bread & Butter. Weer een jaar later lag die collectie al bij verschillende retailers.
Door de investering van Varova is Kings of Indigo veel gegroeid. De collecties werden uitgebreid met tevens nieuwe kledingstukken en accessoires. Vorig jaar waren producten van Kings of Indigo bij ongeveer 300 retailers te vinden in tien verschillende landen.
Beeld: Oprichter Tony Tonnaer, via Kings of Indigo