Klarna: Problemen bij online bestellingen zorgt voor groei achteraf betalen
bezig met laden...
Online winkelende consumenten ervaren meer problemen bij het plaatsen van een bestelling. Daardoor groeit de populariteit van achteraf betalen, meldt Klarna. De betaalservice ziet niet-bezorgde bestellingen en fraude als de grootste zorgen onder de Nederlandse consument.
Uit cijfers van Klarna blijkt 78 procent van de online winkelende consumenten zich zorgen te maken over fraude. Zo’n 38 procent van de consumenten geeft aan zich niet altijd veilig te voelen bij het online winkelen. De Nederlandse consument probeert de risico’s dan ook te beperken door te kiezen voor de achteraf betaaloptie. Zo geeft 44 procent aan liever te betalen na de bezorging van een bestelling.
Naast angst voor fraude spelen de problemen bij online bestellingen ook een rol in het betaalgedrag van de consument. Zo geeft 47 procent van de Nederlandse consumenten dit jaar aan problemen te hebben gehad, zoals niet-geleverde producten, misleidende productbeschrijvingen of ondermaatse productkwaliteit. Ook het terugbetalingsproces bij bestellingen die vooraf zijn betaald verliep niet vlekkeloos: Zo’n 46 procent ondervond problemen met het ontvangen van een terugbetaling en 35 procent van de consumenten moet nog geld terug krijgen.
De achteraf betaaloptie wint populariteit, maar baart de politiek ook zorgen. Het idee dat mensen spullen kunnen kopen zonder direct te betalen kan leiden tot grote problemen, zoals schulden. “De verleiding en het gemak om geld uit te geven dat je soms niet hebt, gaat ten kosten van mensen zelf en van de samenleving”, zei CDA-Kamerlid Inge van Dijk toen er plannen waren om de achteraf betaaloptie in fysieke winkels toe te passen. “De financiële problemen waar mensen in terecht zijn gekomen sinds de opkomst van buy now, pay later-diensten zijn al veel te groot.”