• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Kleding.nl en Fashiola overgenomen voor 11 miljoen

Kleding.nl en Fashiola overgenomen voor 11 miljoen

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

De Australische Mitula Group neemt de Nederlandse kledingzoekmachine Kleding.nl over. Het beursgenoteerde Mitula betaalt 11 miljoen euro voor Kleding.nl en zusterbedrijf Fashiola, verdeeld in 10 miljoen cash en 1 miljoen in aandelen. Kleding BV blijft onder de nieuwe eigenaar zelfstandig opereren en Peter Langenkamp blijft aan als CEO. Dat hebben de bedrijven vrijdag bekendgemaakt.

Mitula Group koopt Kleding BV

Kleding BV exploiteert verticale vergelijkingssites in zestien landen. In Nederland opereert het bedrijf onder de naam Kleding.nl, daarbuiten onder Fashiola. Fashiola is actief in vijftien landen zoals Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Zwitserland, maar heeft ook goedlopende sites in Brazilië en Australië. Mitula wil met deze acquisitie vooral in Europa sneller groeien. Mitula is opgericht in 2009 en exploiteert meer dan honderd digitale marktplaatsen voor onder meer vastgoed, automotive en fashion in 51 landen.

Gonzalo del Pozo, CEO van de Mitula Group, zegt in een reactie: "Wij zijn heel erg blij met de acquisitie van Kleding. Deze overname verschaft ons direct een sterke positie in het verticaal zoeken op mode wat we verder kunnen laten groeien door gebruik te maken van de 80 miljoen bezoeken per maand aan onze andere Mitula zoeksites." Hij vervolgt: "Het mode-segment is belangrijk voor ons, omdat we graag willen verschuiven van 'clicks leverancier' naar een bedrijf dat een meer constante inkomstenstroom voor haar partners kan genereren. Het mode-segement is ingericht op het delen van provisie en dat sluit goed aan bij onze toekomstvisie."

Kleding.nl werd in 2012 gelanceerd. Sinds 2013 is het bedrijf internationaal actief met zusterbedrijf Fashiola. De sites verzamelen ongeveer 18 miljoen kledingstukken van meer dan duizend online winkels. Bezoekers van de Kleding.nl en Fashiola sites kiezen een kledingstuk en worden vervolgens doorgesluisd naar de betreffende webwinkel om de aankoop af te ronden. Kleding BV genereert inkomsten op basis van een percentage voor ieder via de site verkocht (en niet binnen 30 dagen geretourneerd) kledingstuk. In de maand januari 2017 werden de Kleding sites ongeveer 3 miljoen keer bezocht. Iets meer dan een derde van die bezoeken, 1,2 miljoen keer, resulteerde in een doorklik naar een webwinkel.

Kleding BV heeft twintig medewerkers op twee locaties in Nijverdal en Amsterdam. In 2016 had Kleding.nl een omzet van 3 miljoen euro en een bruto winst van 400.000 euro.

Onlangs sprak FashionUnited met Kleding-directeur Peter Langenkamp. Lees het interview hier.

Beeld: kleding.nl website

Fashiola
Kleding.nl
mitula group