Lief! Lifestyle leed al twee jaar verlies
bezig met laden...
ABN Amro maakte zich in september 2014 al ernstige zorgen over de financiële situatie en de continuïteit van Lief! Lifestyle. Na herhaaldelijk overleg over de resultaten van 2012/2013 en de tussentijdse cijfers van 2013/2014 zei de huisbank de dag voor kerst het krediet op en maakte aanspraak op een uitstaande schuld van 2,9 miljoen euro. Dat laat curator Jeroen Princen weten in zijn surseanceverslag.
In 2013 boekte Lief! een verlies van zo’n 277.000 euro, terwijl er een jaar eerder nog een winst van 85.000 euro werd geboekt. Een jaar later ging het hard en kwam het verlies uit op 1,14 miljoen euro. De omzet liep eveneens af; van 8,4 miljoen euro in 2012 naar 7,2 miljoen euro in 2014.
Lief! Lifestyle was al geruime tijd verlieslatend
Zowel de verkoop van kleding in winkels als de groothandel waren al geruime tijd verlieslatend, schrijft de curator. Daarom werd er een reorganisatie gerealiseerd, die gefocust was op het afstoten van detailhandelsactiviteiten. Ook moesten internetverkoop en groothandelsactiviteiten op termijn uitbesteed gaan worden. Met de reorganisatie wilde Lief! zich beperken tot het ontwikkelen en versterken van het merk en het verstrekken van licenties.
In de maanden voorafgaand aan de surseanceaanvraag zijn er gesprekken geweest met meerdere potentiele investeerders, maar de gesprekken liepen op niets uit. Na de surseanceaanvraag hebben zich meerdere geïnteresseerde partijen gemeld. Uiteindelijk heeft de curator twee biedingen gekregen, waarbij de Duitse Kids Fashion Group in de tweede ronde zijn bod verhoogde en daarmee aan het langste eind trok.
Lief! Lifestyle had op het moment van het faillissement 7 panden; het hoofdkantoor in Molenaarsgraaf en 6 panden in Alkmaar, Breda, Den Bosch, Lelystad, Roermond en Sliedrecht. Het pand in Sliedrecht bestaat uit opslagruimte voor groothandel en webshop plus conceptstore. Voor de panden in Alkmaar, Breda, Roermond en Den Bosch was de huur al voor de surseance opgezegd. Het pand in Breda sluit per 1 oktober 2015, en het pand in Den Bosch is nog open tot 1 augustus 2016. In Roermond had Lief! Lifestyle een afsplitsing van V&D, waarvan de huur ook al voor de surseance is opgezegd. Lief! verricht echter nog wel activiteiten vanuit deze locatie, meldt de curator. Het hoofdkantoor in Molenaarsgraaf, de opslagruimte in Sliedrecht en de outlet in Bataviastad in Lelystad blijven wel bestaan.
Doorstart Lief! Lifestyle dankzij Duitse Kids Fashion Group
Begin juni werd al duidelijk dat het Duitse bedrijf Kids Fashion Group, onderdeel van Kanz Financial Holding de nieuwe eigenaar van Lief! Lifestyle was. Het Duitse bedrijf is meteen na de overname begonnen met de productie in licentie en distributie van de kledingcollecties van het Nederlandse merk. Kids Fashion Group gaat de meeste operationele takken van sport van Lief! Lifestyle overnemen: retail, groothandel, online en logistiek. Vanuit Nederland zal Lief! Lifestyle, in afgeslankte vorm, verantwoordelijk blijven voor de licensing, branding en het design van de meer dan dertig reeds bestaande productgroepen. De oprichters, John van den Herik en Yvonne Woudstra, zullen bij Lief! Lifestyle betrokken blijven.
“De afgelopen jaren waren wij al op zoek naar een financiële en strategische partner om Lief! Lifestyle de volgende fase in te helpen. Voorafgaand aan de surseance van betaling waren wij al in gesprek met Kids Fashion Group. Helaas hebben we een faillissement toch niet kunnen vermijden, maar we zijn er zeker van dat we de toekomst nu juist sterker tegemoet gaan," lichtte CEO Van den Herik eerder toe. Volgens de CEO is de oorzaak van het faillissement te wijten aan het huidige retailklimaat in Nederland. “Daarnaast hadden we te hoge overheadkosten in verband met de geplande internationale expansie die helaas te lang op zich heeft laten wachten."
Nieuwe koers voor Lief! Lifestyle: internationale focus
De nieuwe eigenaar heeft de strategieplannen voor Lief! Lifestyle nog niet helemaal uitgewerkt, maar wel is het bekend dat Kids Fashion Group het Nederlandse merk Lief! Lifestyle internationaal op de kaart wil zetten. Özgür Bender, CEO van het Duitse bedrijf liet eerder weten: “Voor ons is de overname van Lief! Lifestyle een perfecte entree in de markt van de Benelux, maar daarnaast zien wij vooral de toegevoegde waarde in de kans om de sterke combinatie van fashion en lifestyle, dat in de loop der jaren door Lief! is opgebouwd, internationaal in ons distributienetwerk te gaan vermarkten.”
Lief! Lifestyle, werd opgericht als kindermodemerk, maar is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met bedtextiel, fietsen en woonaccessoires. De nieuwe eigenaar van Lief! heeft veel bekende merken in zijn portfolio, zoals Marc O'Polo, Miss Sixty, Belybutton en Ticket to Heaven. De labels worden verkocht in meer dan 30 landen, met meer dan 280 eigen winkels en 3000 wholesale kanalen.