LuisaViaRoma lanceert digitale marktplaats voor Italiaanse mode
bezig met laden...
De Italiaanse mode-retailer LuisaViaRoma breidt zijn e-commerceactiviteiten uit en transformeert zijn platform tot een digitale marktplaats voor onafhankelijke Italiaanse multibrandboetieks. Op dinsdag kondigde het bedrijf een strategische samenwerking aan met Thebs (een online modeplatform) en Camera Buyer Italia, de organisatie die de belangen van Italiaanse multibrandwinkels vertegenwoordigt.
Het doel van deze samenwerking is de oprichting van de eerste authentieke Italiaanse luxe marktplaats, aldus LuisaViaRoma. Het nieuwe platform moet het versnipperde landschap van de Italiaanse luxe modedistributie omvormen tot een uniform en wereldwijd concurrerend ecosysteem.
Het bestaande platform van LuisaViaRoma vormt hiervoor de basis. In de komende maanden start een pilotfase waarin geselecteerde Italiaanse boetieks hun producten kunnen aanbieden en zichzelf kunnen presenteren. Zo ontwikkelt LuisaViaRoma zich van pure online retailer tot marktplaatsbeheerder.
Volgens het bedrijf gaat het om meer dan alleen een nieuwe online marktplaats. In een persbericht noemt LuisaViaRoma het “een nieuw strategisch en industrieel pact voor de toekomst van de Italiaanse mode.”
Al in mei 2022 zette LuisaViaRoma een stap richting nieuwe bedrijfsmodellen, toen het samen met Vestiaire Collective een wederverkoopplatform voor tweedehands luxe damesmode lanceerde. Daarbij kunnen klanten foto’s en informatie van hun items insturen; Vestiaire doet een prijsvoorstel en plaatst het item na akkoord online. Bij verkoop ontvangt de klant een tegoedbon van LuisaViaRoma. Dit platform begon met 46 merken, zoals Balenciaga, Dior, Gucci en Prada, en wordt sindsdien verder uitgebreid en internationaal uitgerold. Nu zet LuisaViaRoma de volgende stap en neemt het initiatief met een eigen marktplaats.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.