M&S vertraagt internationale expansie

Marks & Spencer gaat de geplande internationale expansie vertragen vanwege de zorgen over de Chinese en Russische economie. Dat vertelt het Britse bedrijf aan Reuters.

M&S is gefocust op de Britse omzet, maar had ook verwacht om 250 nieuwe winkels in het buitenland te openen om de groei in de komende drie jaar te versterken. Het oorspronkelijke doel was om de internationale verkoop te doen stijgen met 25 procent. De winst zou dan met 40 procent moeten groeien, met een speciale focus op China, Rusland, India, het Midden-Oosten en West-Europa.

Rusland en China blijven de belangrijkste markten voor de Britse retailer, maar M&S laat wel weten dat de overzeese markten vrijwel onbereikbaar zijn. Daarom moet M&S zijn uitbreidingsplan op korte termijn aanpassen, zegt Patrick Bousquet-Chavanne, executive director of marketing and international van M&S.

"De wereld is veranderd, het is een andere plek ... De Syrische situatie zou heel anders zijn geweest dan hoe die het nu is ... Dan was Poetin de Oekraïne niet binnen gevallen en China zou op een groei van bijna 9 procent zitten," zei hij.

“Het is in die context logisch dat je een andere kijk op de komende drie jaar zou verwachten voor het bedrijf, zegt hij tegen Reuters. Het internationale bedrijfsresultaat daalde met 25 procent in het fiscale jaar 2015 dat eindigde in maart, tegenover een stijging in Groot-Brittannië van 8 procent.

“De sectoren waarmee we handel drijven zijn niet luxe, dus we hebben niet diezelfde dramatische daling gezien zoals die bij sommigen het geval is. Maar we hebben een terugloop in de cijfers gezien,” zegt Bousquet-Chavanne.

M&S vertraagt internationale expansie

Internationale expansie vertraagt bij M&S

“We zullen veel duidelijker moeten zijn in beslissingen over het uitrollen (van de expansiestrategie, red.) en de roadmap, over waar we winkels gaan openen.”

In maart liet M&S weten dat het vijf winkels in het grote gebied rond Shanghai zou sluiten als onderdeel van de vernieuwde strategie voor China. Marks & Spencer zou zich richten op de bestaande flagship stores in de grootste steden en de e-commerce activiteiten, en daarnaast op de groei van de food business in Hongkong.

Bousquet-Chavanne liet bij de opening van de nieuwe M&S-winkel van 500 vierkante meter in Brussel weten dat er nog steeds plannen zijn om een flagship store te openen in Peking, die gepland staat voor boekjaar 2015-2016, maar kon verder geen toezeggingen doen.

“We kijken naar plaatsen waar je een upper middle class klantenbestand kan opbouwen, waar we het goed zullen doen, zelfs in de context van een vertraagde economie,” zegt Bousquet-Chavanne.

M&S vertraagt internationale expansie

De Chinese markt is een van de meest besproken onderwerpen bij M&S, vertelt de topman, ondanks dat het bedrijf slechts 10 winkels in regio Shanghai, 20 in Hongkong en een webshop heeft. “Ik denk dat het een langzame groei naar volledige winst in China wordt, en dat we een consumentenbestand kunnen creëren dat duurzaam is,” zegt Bousquet-Chavanne. Als het een hem ligt wordt het succes in India geëvenaard, waarbij er een joint venture met 49 winkels werd gesloten met Reliance Retail. Een lokale Chinese partner is dus nodig, maar ‘het vinden van de juiste partner is geen eenvoudige zaak, zeker niet in de context van China vandaag de dag’.

De situatie in Rusland is ook bijgesteld. Marks & Spencers heeft 37 winkels op de Russische markt die gerund worden door franchisepartner Fiba. “We hebben het agressievere plan met veel potentie even geparkeerd,” vertelt Bousquet-Chavanne. De vijf geplande winkelopeningen zijn voorlopig even in de ijskast gezet. Toch is hij optimistisch over de toekomst in Rusland. “We zullen uit deze situatie komen, met een nog sterkere positie voor Marks & Spencer.”

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN